سیاست تغییر نظام سیاسی ایران، یک فانتزی بیش نیست

نشریه آنلاین اینترسپت طی یادداشتی مورخ 13 بهمن 1398 به بررسی چرایی شکست سیاست تغییر نظام سیاسی ایران از سوی دولت ترامپ پرداخت. این یادداشت می‌نویسد ایده‌آل جناح «بازها» در آمریکا آن است که فشار حداکثری به تغییر ساخت قدرت از طریق شورش داخلی در ایران بیانجامد زیرا گزینه تجاوز خارجی مانند عراق و لیبی، روی میز آمریکا نیست.

سیاست تغییر نظام سیاسی ایران، یک فانتزی بیش نیست

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 نشریه آنلاین اینترسپت طی یادداشتی مورخ 13 بهمن 1398 به بررسی چرایی شکست سیاست تغییر نظام سیاسی ایران از سوی دولت ترامپ پرداخت. این یادداشت می‌نویسد ایده‌آل جناح «بازها» در آمریکا آن است که فشار حداکثری به تغییر ساخت قدرت از طریق شورش داخلی در ایران بیانجامد زیرا گزینه تجاوز خارجی مانند عراق و لیبی، روی میز آمریکا نیست.

🔶 نویسنده به نقل از ریچارد هانا، پژوهشگر مؤسسه مطالعات جنگ و صلح، بیان می‌دارد که «تغییر حکومت یعنی جنگ داخلی در ایران زیرا حتی در صورت حذف مسئولان عالی‌رتبه، نیروهای باقی‌مانده از نظام می‌توانند خود را سازماندهی کنند». بنابراین هدف نومحافظه‌کاران آمریکایی نیز با علم به این مسأله، نه یک انقلاب مردمی بلکه آشوب گسترده در ایران و تشدید بی‌ثباتی در غرب آسیاست که می‌تواند جان صدها هزار یا حتی میلیون‌ها ایرانی را به خطر بیندازد ولی مانند سوریه، از اسقاط حکومت ناتوان خواهد بود.

🔶 این یادداشت با بررسی حوادث ماه‌های اخیر، جامعه ایران را متکثر میان گرایش‌های گوناگون ارزیابی کرده و معتقد است سقوط دولت مرکزی تنها به چندپاره‌شدن اقتدار سیاسی و نظامی و ترویج خشونت‌های سازمان‌یافته در سراسر ایران می‌انجامد.

🔶 دلیل دیگر مقاله بر شکست این سیاست، فقدان مطلوبیت گروه‌های به‌اصطلاح آلترناتیوی است که در پازل آمریکا به بازی گرفته شده‌اند. زیرا یا به دلیل عدم ارتباط با جامعه ایران فاقد محبوبیت و طرفدار چندانی هستند یا به دلیل سابقه تروریستی‌شان بسیار منفور هستند.

🔶 اینترسپت اقدامات آمریکا در تداوم فشار حداکثری در صورت انتخاب مجدد ترامپ را چنین برمی‌شمارد: تشدید تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی، گسترش حملات به نیروهای جبهه مقاومت در غرب آسیا، افزایش احتمال جنگ ناخواسته و حتی ترور مسئولان عالی‌رتبه ایران. ولی حتی با این اقدام‌ها نیز سیاست تغییر حکومت یک فانتزی بیشتر نخواهد بود.

منبع

(https://theintercept.com/2020/02/02/trump-iran-regime-change-fantasy/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه