روند حاکم بر حزب دموکرات آمریکا پس از انتخابات آیوا

هفته جاری حزب دموکرات آمریکا شاهد آغاز رقابت‌های درون‌حزبی برای تعیین نامزد حزب برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 بود. طبق اعلام نتایج ایالت آیوا به عنوان اولین ایالت برگزار کننده انتخابات، برنی سندرز و پیت بوتیجیج پیشتاز رقابت‌ها هستند.

روند حاکم بر حزب دموکرات آمریکا پس از انتخابات آیوا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 هفته جاری حزب دموکرات آمریکا شاهد آغاز رقابت‌های درون‌حزبی برای تعیین نامزد حزب برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 بود. طبق اعلام نتایج ایالت آیوا به عنوان اولین ایالت برگزار کننده انتخابات، برنی سندرز و پیت بوتیجیج پیشتاز رقابت‌ها هستند. در باب این رأی‌گیری و پیامدهای آن ذکر نکات ذیل شایسته به نظر می‌رسد:

🔸 طبق نتایج اعلامی تعداد نماینده‌های حزبی کسب شده توسط سندرز و بوتیجیج برابر است. آخرین نظرسنجی‌های قبل از رأی‌گیری نیز از پیشتازی سندرز حکایت می‌کرد اما نکته قابل توجه تعداد آرای کسب شده توسط بوتیجیج به عنوان نامزد متعلق به جریان اصلی حزب دموکرات است.

🔸 پیش از این تصور می‌شد جو بایدن عمده آرای مربوط به این بخش از حزب را جذب کند اما به نظر می‌رسد بسیاری از رأی‌دهندگان میانه‌رو حزب دموکرات در لحظات آخر بوتیجیج را به بایدن ترجیح داده‌اند. بایدن تاکنون نتوانسته حتی یک کرسی این ایالت را کسب کند.

🔸 بنابراین می‌توان انتخابات آیوا را نشانه‌ای از آغاز نزول بایدن به شمار آورد. از دلایل این نزول می‌توان علاوه بر ضعف عملکرد شخصی، به ناتوانی در جذب حمایت‌های مالی مناسب نسبت به سایر نامزدهای مطرح اشاره کرد. البته بایدن در سایر ایالت‌ها به خصوص در ایالت‌های جنوبی عملکرد بهتری خواهد داشت اما این شکست می‌تواند بسیاری از طرفدارانش را از وی رویگردان کند.

🔸 در مجموع می‌توان به این نکته اشاره کرد که جناح موسوم به «پیشرو» در حزب دموکرات در حال اجماع بر روی سندرز است و صعود هفته‌های اخیر وی تاحدودی مؤید این ادعا است اما جناح میانه‌رو همچنان مردّد به نظر می‌رسد شاید مایکل بلومبرگ میلیاردر نیویورکی با صرف هزینه‌های کلان بتواند توجهات را به خود جلب کند.

♨️ جدیدترین مطالب رصدی – تحلیلی پیرامون رقابت های انتخاباتی آمریکا را با هشتگ #انتخابات_2020_آمریکا در کانال اندیشکده راهبردی تبیین دنبال کنید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه