نشست مخفی آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی علیه ایران

دیو لائر، سردبیر بخش غرب آسیا در نشریه اَکسیوس، طی گزارشی مورخ 15 بهمن 1398 به بررسی نشست سه‌جانبه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید در 26 آذر 1398 برای برنامه‌ریزی علیه ایران پرداخت.

نشست مخفی آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی علیه ایران

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 دیو لائر، سردبیر بخش غرب آسیا در نشریه اَکسیوس، طی گزارشی مورخ 15 بهمن 1398 به بررسی نشست سه‌جانبه آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید در 26 آذر 1398 برای برنامه‌ریزی علیه ایران پرداخت. در این جلسه رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی و ویکتوریا کواتز، نماینده برایان هوک از طرف دولت آمریکا؛ تیمی از رژیم صهیونیستی به مدیریت میر شابات، مشاور امنیت ملی نتانیاهو و تیمی از امارات به مدیریت یوسف اوتابیا، سفیر امارات در آمریکا حضور داشتند.

🔶 نویسنده این نشست را سومین جلسه مخفیانه سه‌جانبه در سال 2019 دانسته و نقل می‌کند که تیم آمریکایی پیشنهاد تشکیل پیمان منع تجاوز میان امارات و رژیم اشغالگر قدس به عنوان مقدمه‌ای بر عادی‌سازی روابط را عنوان کرده است. پیشنهاد دیگر آمریکا، افزایش همکاری میان سرویس‌های امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی علیه ایران به منظور تبادل اطلاعات درباره اهداف مشترک نسبت به تضعیف موقعیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی بوده است.

🔶 عبدالله‌بن‌زاید، وزیر خارجه امارات سه روز بعد از این جلسه توییت کرد:«رفرمیسم اسلامی، اتحاد اعراب و اسراییل در خاورمیانه شکل می‌گیرد». یک روز بعد نتانیاهو در جلسه کابینه این رخداد را نتیجه ماه‌ها تلاش و برنامه‌ریزی برای اتحاد با دولت‌های عربی علیه ایران خواند که از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در ورشو در فوریه 2019 کلید خورد و نهایتاً به حضور رسمی امارات در جلسه رونمایی از «معامله قرن» نیز انجامید. نکته‌ای که نشان می‌دهد قطعاً تماس‌های رسمی از ماه‌ها پیش از نشست ورشو در جریان بوده است.

🔶 لائر معتقد است نتانیاهو به دلیل نیازمندی داخلی برای گریز از پرونده‌های فساد و هم‌چنین انتخابات زودرس، به اقدامات برای اتحاد بیشتر با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، سرعت می‌بخشد و همین نیاز داخلی وی را مجبور به علنی‌کردن تلاش‌ها کرده، در حالی که برخی دولت‌مردان آمریکا به نویسنده گفته‌اند علنی‌شدن تماس‌ها این تلاش‌ها را به شکست می‌کشاند و باید هم‌چنان از دیپلماسی محرمانه استفاده کرد. نکته‌ای که نشان می‌دهد ایالات متحده نگران هزینه‌های عادی‌سازی برای متحدان منطقه‌ای‌اش در غرب آسیا است که می‌تواند موقعیت داخلی دولت‌های عربی را متزلزل سازد.

منبع

(https://www.axios.com/israel-uae-white-house-meeting-iran-trump-kushner-ec81aa24-02db-4920-b4f2-88eec301222c.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه