توسعه روابط چین و رژیم صهیونیستی؛ پیوندها و اهداف

موسسه مطالعاتی رند در گزارشی به تحلیل و ارزیابی روابط چین و رژیم صهیونیستی پرداخته و پتانسیل و ابعاد این روابط مورد ارزیابی قرار گرفته است.

توسعه روابط چین و رژیم صهیونیستی؛ پیوندها و اهداف

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 موسسه مطالعاتی رند در گزارشی به تحلیل و ارزیابی روابط چین و رژیم صهیونیستی پرداخته و پتانسیل و ابعاد این روابط مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این گزارش آمده است: «از اوایل دهه 2000 روابط بین چین و اسرائیل در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله دیپلماسی، تجارت، سرمایه‌گذاری، ساخت‌وساز، مشارکت آموزشی، همکاری علمی و جهانگردی به‌سرعت گسترش‌یافته است.»

🔶 «اهداف اصلی چین در اسرائیل، دستیابی به فن‌آوری پیشرفته و استفاده از موقعیت اسرائیل برای ارتباط تجاری است. چین می‌خواهد روابط خود با اسرائیل را حفظ کند و درعین‌حال از روابط خوب با کشورهایی در جهان عرب و مسلمان به‌ویژه ایران برخوردار باشد.»

🔶 گزارش فوق معتقد است: «در مقابل اسرائیل درصدد است تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با کشوری که دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان است، گسترش داده و بازارهای صادراتی و منابع سرمایه‌گذاری خود را متنوع نماید.»

🔶 پیوند چین با بخش فن‌آوری اسرائیل می‌تواند واشنگتن را به‌ویژه با توجه به افزایش تنش‌های تجاری بین ایالات‌متحده و چین، ناراحت کند.» «شرکت‌های اسرائیلی و دانش حاصل از همکاری دانشگاهی می‌توانند چین را قادر به دستیابی به فن‌آوری‌های مهم نمایند. حضور چینی‌ها در بنادر تجاری مجاور پایگاه‌های دریایی اسرائیل، نگرانی‌های امنیتی را برای اسرائیل و احتمالاً آمریکا ایجاد می‌کند.»

🔶 این گزارش در ادامه می‌افزاید: «اسرائیل می‌تواند سیاست خود را در دو حوزه گسترده تقویت کند:

1️⃣ درک بهتر از فرصت‌ها و چالش‌هایی که موجب تعمیق روابط با چین می‌شوند، همچنین گسترش شناخت از چین

2️⃣ استفاده از تجربه سایر کشورها جهت پیشبرد سیاست‌هایی در قبال چین که این چالش و فرصت‌ها را توجیه می‌کنند.»

🔶«اسرائیل از ایجاد یک مکانیسم هماهنگی رسمی میان سازمانی برای مدیریت سیاست در قبال چین سود خواهد برد. اسرائیل باید از طریق متخصصانی که به این زبان صحبت می‌کنند و روند جامعه در چین، سیاست، سیاست خارجی، اقتصاد، توسعه نظامی و اهداف استراتژیک را درک می‌کنند، تخصص خود را در چین ایجاد کند.»

✅ چین به‌مانند روسیه به دنبال توسعه همه‌جانبه روابط خود با بازیگران متعدد غرب آسیا است. حتی این توسعه رابطه می‌تواند با بازیگران متناقضی هم صورت بپذیرد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد رابطه خود با بازیگرانی به‌غیراز آمریکا و اروپاییان است.

منبع

(https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2641.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه