سیا و آموزش ترور به سازمان امنیتی افغانستان

ابران فِروز، مؤسس تشکل «یادبود قربانیان هواپیماهای بی‌سرنشین» طی یادداشتی در فارین‌پالیسی مورخ 17 بهمن 1398 از برنامه‌ریزی سیا برای آموزش حذف مخالفان به سرویس امنیتی افغانستان پرده برداشت.

سیا و آموزش ترور به سازمان امنیتی افغانستان

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 ابران فِروز، مؤسس تشکل «یادبود قربانیان هواپیماهای بی‌سرنشین» طی یادداشتی در فارین‌پالیسی مورخ 17 بهمن 1398 از برنامه‌ریزی سیا برای آموزش حذف مخالفان به سرویس امنیتی افغانستان پرده برداشت. ماجرا از ترور ناموفق دو منتقد دولت کابل، نزار محمد مطمئن و محمدحسین حق‌یار آغاز شد که مخالف اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا هستند.

🔶 یادداشت ادامه می‌دهد که مدتی بعد وحید مژده از دیگر منتقدان افغانستان و آمریکا 29 آبان 1398 هدف گلوله قرار گرفته و کشته شد. در حالی که معمولاً عملیات‌های تروریستی به طالبان نسبت داده می‌شد، طالبان طی بیانیه‌ای از ترور مژده اعلام برائت کرده وآن را یک عملیات اطلاعاتی دانست. نزار مطمئن و حسین حق‌یار نیز ضمن خروج از افغانستان، این ترور را به سرویس امنیتی کابل نسبت دادند.

🔶 نویسنده یادآور می‌شود شهریور 1398 محمد معصوم استانکزی، مدیر «اداره امنیت ملی» یا سرویس اطلاعاتی افغانستان، پس از قتل‌عام یک خانواده در جلال‌آباد توسط واحد 02 این سازمان، مجبور به استعفا شده بود. دولت ابتدا مدعی شد این افراد عضو داعش بوده‌اند ولی فاش گردید ارتباطی با گروه‌های تروریستی نداشته‌اند.

🔶 مقاله متذکر می‌شود که مدتی پیش از آن نیز ترور عامر عبدالستار از فرماندهان مجاهدین در نبرد با شوروی در 15 خرداد 1398 مسأله قتل‌های زنجیره‌ای اداره امنیت ملی را به پارلمان افغانستان کشاند ولی دولت کابل این پرونده را مسکوت گذاشت.

🔶 طبق این گزارش، دیده‌بان حقوق بشر نیز مدعی شده حملات مشترک اداره امنیت ملی و نیروهای افغانستانی وابسته به سیا در استان‌های جنوب شرقی افغانستان از اواخر 2017 تا اواسط 2019 منجر به 14 عملیات جنایت‌بار علیه غیرنظامیان شده است.

🔷 انجام عملیات‌های مشترک سیا با اداره امنیت ملی و افزایش سوءقصد به کارشناسان و روزنامه‌نگاران منتقد دولت طی ماه‌های اخیر، گمانه‌های جدی درباره آموزش تکنیک‌های حذف مخالفین توسط سیا به این سازمان، به وجود آورده و عدم پیگیری پرونده ترورهای اعضای این اداره، فرضیه حمایت سیا را تقویت کرده است.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/02/06/nds-afghanistan-intelligence-dissident-murder-cia-help/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه