«معامله قرن» یک سال دیگر فاقد ارزش خواهد بود

ک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی ضمن برشمردن آثار منفی طرح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» برای رژیم صهیونیستی نوشته که این طرح سال دیگر بی‌ارزش خواهد بود.

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی به بررسی تبعات منفی طرح تحمیلی آمریکا، موسوم به «معامله قرن» برای امنیت رژیم صهیونیستی و احتمال شکست خوردن آن ظرف یک سال آینده پرداخته است.

اندیشکده «بروکینگز»، طرح ارائه‌ شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را نشان‌دهنده «حمایت بی‌قید و شرط» دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی توصیف کرده، اما نوشته است: «این طرح، با آنکه رسماً قرار است مبنایی برای مذاکره باشد در واقع یک طرح دیکته‌ شده است؛ فلسطینی‌ها می‌توانند این طرح را بپذیرند یا رد کنند اما آمریکا در هر یک از این دو صورت اراضی انضمام‌ شده به اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت.»

بروکینگز نوشته این نوع حمایت آمریکا احتمالاً طرفداران آمریکایی اسرائیل را خشنود خواهد کرد، چرا که آنها از تلاش‌های دولت قبلی برای ایجاد توافق میان دو طرف از طریق ارائه طرح‌های مبتنی بر هویج و چماق ناخرسند بودند. 

بروکینگز، اما خاطرنشان می‌‌کند رویکرد ترامپ حاوی مخاطراتی برای طرف صهیونیستی است. در تحلیل این اندیشکده آمده است: «اما تمرکز دولت ترامپ روی دیکته کردن به جای مذاکره تبعات پرمخاطره و احتمالاً مهمی برای روابط اسرائیل-آمریکا در پی خواهد داشت.»

این اندیشکده اضافه کرده است: «طرح ترامپ هر چقدر هم [برای طرف اسرائیلی] سخاوتمندانه باشد نقض موضع قدیمی اسرائیل است که راه‌حل‌های تحمیل‌ شده از طرف بازیگران خارجی، حتی ایالات متحده برای حل و فصل این مسئله را رد می‌کرد.»

رهبران رژیم صهیونیستی از ابتدا همواره تأکید داشته‌اند سازش با این رژیم نباید از بیرون تحمیل شود، بلکه باید به صورت مستقیم میان تل‌آویو و طرف‌های مخالف با آن، از جمله کشورهای عربی حاصل شود. به همین دلیل بود که «مناخم بگین» در سال 1982 طرح «رونالد ریگان» را رد کرد. رژیم صهیونیستی همچنین اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد در این باره را رد کرده است.

بروکینگز در این باره نوشته است: «درک نسل‌های مختلف رهبران اسرائیل از سال 1948 این بوده که امنیت اسرائیل در منطقه در نهایت به تمایل همسایگان برای پذیرش [این رژیم] استوار خواهد بود؛ و اینکه هر گونه اقدام یکجانبه از سوی اسرائیل، علی‌رغم اثراتی که از لحاظ تقویت دفاع از خود و بازدارندگی خواهد داشت  قادر به تأمین امنیت دیرپا نخواهد بود.»

مطابق این تحلیل، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل ترجیح داده این موضع دیرینه را کنار گذاشته و به جای آن از رئیس‌جمهوری در آمریکا که اهمیتی برای جزئیات قائل نیست، هر آنچه می‌تواند به دست بیاورد.»

بروکینگز نوشته مسئله واضح این است که طرح‌های ترامپ هر کاری هم که انجام دهند به درگیری‌‌هایی که امنیت و بقای اسرائیل را به خطر اندخته‌اند خاتمه نخواهند داد. در ادامه این تحلیل آمده است: «ریشه‌های درگیری میان اعراب و اسرائیل در نفی‌گرایی اعراب، سلب مالکیت از فلسطین و اشغالگری اسرائیل است. طرح ترامپ هیچ‌کدام از این مسائل را حل نمی‌کند.»

اندیشکده آمریکایی پس از اشاره به برخی از جزئیات «معامله قرن» نوشته است: «نگاهی به معنای طرح ترامپ برای زندگی اسرائیل و فلسطینی‌ها آشکار خواهد کرد که این طرح صرفاً اشغالگری اسرائیل و درگیری میان اسرائیل و فلسطین را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد.»

بروکینگز در پایان با اشاره به موعد برگزاری انتخابات فلسطین اشغالی در ماه مارس و موعد برگزاری انتخابات آمریکا در نوامبر نوشته است: «بعد از مارس دولت جدید اسرائیل سر کار خواهد بود و بعد از آن نوامبر فراخواهد رسید. طرح دیکته‌شده این رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است یک سال دیگر ارزش چندانی نداشته باشد؛ اما درگیری‌های میان اعراب و اسرائیل کماکان پابرجا خواهند بود.»

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه