روابط روسیه و ترکیه به کدام سمت می‌رود؟

روابط روسیه و ترکیه به کدام سمت می‌رود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻یکی از مهم‌ترین رویدادهای منازعه سوریه در روزهای اخیر، رویارویی نظامی ارتش این کشور با نیروهای اشغالگر ترکیه در مناطقی از ادلب بوده است. فارغ از تداوم این وضعیت، یکی از پرسش‌های مهمی که وجود دارد این است که: آینده روابط روسیه و ترکیه به کدام سمت خواهد رفت؟

🔶 در روابط بین‌الملل، دو وضعیت منازعه و همکاری به صورت توأمان وجود دارند. به عبارت دیگر عرصه سیاست بین‌الملل را نه می‌توان تماماً منازعه‌آلود دانست و نه کاملاً همکاری‌‌آمیز قلمداد کرد. از این‌رو می‌توان گفت روابط بین کنشگران در طیفی قرار دارد که آن را پیوستار منازعه-همکاری نامیده‌اند.

🔶 صورت‌بندی کلی پیوستار منازعه-همکاری در مناطق مختلف دنیا، می‌تواند متفاوت و متنوع باشد. در غرب آسیا به دلیل تنوع و گاه تباین مطلوبیت‌های کنشگران و سازگاری و ناسازگاری منافع، وضعیت‌ها متغیر و سیال است و بازیگران مختلف عموماً در یک نقطه از پیوستار منازعه-همکاری نسبت به هم قرار نمی‌گیرند و تغییر وضعیت، امری چندان دور از ذهن نیست.

🔶 با این مقدمه، به نظر می‌رسد همکاری ترکیه و روسیه در لیبی -اگرچه تاکنون دستاورد ملموسی نداشته است- و تقابل غیرمستقیم طرفین در سوریه، وجوهی از همکاری و منازعه میان طرفین باشد. با این‌حال، این نکته قابل تأمل است که سطح ناسازگاری منافع آنکارا-مسکو در پرونده سوریه بیش از گذشته به نظر می‌رسد. ارتش سوریه به صورت مستقیم به روی نیروهای ترک آتش گشوده و چندین سرباز را کشته و زخمی کرده است. از چنین کنشی یا روس‌ها رضایت نداشته‌اند و دمشق خود دست به چنین اقدامی زده است و یا این کنشِ سخت با رضایت روس‌ها اتفاق افتاده که در هردو صورت، اردوغان باید تهدید منافع خود در سوریه را بیش از همیشه احساس کند.

🔶 در مجموع به نظر می‌رسد نه آن‌چنان که پس از همکاری اولیه روسیه و ترکیه در بحران لیبی تحلیل شد، روابط مسکو-آنکارا به سطح بالای همکاری رسیده و نه آن‌چنان که اکنون بیان می‌شود به یک منازعه منتهی می‌شود. روسیه و ترکیه همچنان در حال نوسان روی پیوستار منازعه-همکاری هستند و بعید به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت به نقطه ثابتی برسند. هم به دلیل شرایط متغیر منطقه و هم به دلیل وجود بازیگر سومی به نام آمریکا.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه