آیا بریتانیا جاده‌صاف‌کن آمریکا برای پایان برجام خواهد بود؟

ریچارد گلدبرگ مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه ایران و سعید قاسمی‌نژاد کارشناس مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها، طی یادداشتی مورخ 16 بهمن 1398 به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران واکنش نشان داده و این سفر را برای حفظ برجام ناامیدکننده دانستند.

آیا بریتانیا جاده‌صاف‌کن آمریکا برای پایان برجام خواهد بود؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 ریچارد گلدبرگ مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه ایران و سعید قاسمی‌نژاد کارشناس مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها، طی یادداشتی مورخ 16 بهمن 1398 به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران واکنش نشان داده و این سفر را برای حفظ برجام ناامیدکننده دانستند؛ زیرا اتحادیه اروپا برخلاف اراده سیاسی‌اش، فاقد ابزارهای لازم برای تعدیل فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران است.

🔶 نویسندگان معتقدند گرچه تروئیکای اروپایی در پی فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف برآمده ولی فعال‌سازی مکانیسم ماشه را تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تعویق خواهد انداخت. به همین دلیل بورل در سفر به تهران سعی کرده اعتماد ایران به تعهد اروپا به برجام را جلب کند.

🔶 تهران در ازای بازگشت به تعهدات خواستار خرید نفت از سوی اروپا و گشایش اعتبارات بانکی است. ولی بانک‌ها، شرکت‌های انرژی و بیمه اروپایی تمایلی به ریسک نقض تحریم‌های آمریکا ندارند. به همین دلیل واردات اتحادیه اروپا از ایران در 2019 نسبت به 2018 به مقدار 93% و صادرات اتحادیه اروپا به ایران در همین مدت 52% کاهش یافت.

🔷 نکته مهمی که کارشناسان مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها تبیین می‌کنند، ابراز امیدواری جناح «بازها»ی آمریکا به تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. این مقاله امیدوار است بوریس جانسون سیاست خارجی خود را از بروکسل جدا و بدون نیاز به همراهی با فرانسه و آلمان، مکانیسم ماشه را فعال کند و به همه «غروب‌های تسلیحاتی و هسته‌ای» برجام پایان بخشد. به نظر آنها مرگ برجام پیش از پایان تابستان 1399 و قبل از اولین غروب، مانع ورود تسلیحات روسی و چینی به ایران شده و فشار برای محدودیت برنامه موشکی و لغو غنی‌سازی ایران، افزایش خواهد داد.

منبع

(https://www.fdd.org/analysis/2020/02/05/the-eu-foreign-policy-chiefs-mission-impossible-in-tehran/?utm_content=buffer99179&utm_medium=Twitter+(via+Buffer)&utm_source=twitter.com/fdd&utm_campaign=@FDD+via+Buffer+feed)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه