استارت جدید؛ آینده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان روسیه و آمریکا

پایگاه اینترنتی اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به تحلیل و ارزیابی اهمیت پیمان استارت میان آمریکا و روسیه پرداخته است. در ادامه به بررسی این گزارش پرداخته خواهد شد.

استارت جدید؛ آینده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان روسیه و آمریکا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶پایگاه اینترنتی اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به تحلیل و ارزیابی اهمیت پیمان استارت میان آمریکا و روسیه پرداخته است. در ادامه به بررسی این گزارش پرداخته خواهد شد.

🔶گزارش فوق در ابتدا می‌نویسد: «5 فوریه 2020، یک سال به انقضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید میان آمریکا و روسیه، معروف به استارت جدید باقی‌مانده است. واشنگتن و مسکو با سه گزینه روبه‌رو هستند.

1️⃣ ایجاد یک پیمان جدید

2️⃣ تمدید مفاد پیمان موجود برای 5 سال دیگر

3️⃣ رفتن به سوی چیزی کمتر از یک پیمان در مورد تسلیحات هسته‌ای استراتژیک»

🔶«در شرایط سیاست خارجی کنونی، دستیابی به پیمان استراتژیک تسلیحاتی جدید با روسیه بسیار بعید است. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از کنار گذاشتن استارت جدید، گزینه تمدید گزینه‌ای آسان به نظر می‌رسد.»

🔶گزارش فوق معتقد است: «تمدید پنج‌ساله (پیمان استارت جدید) از طرف ایالات‌متحده و روسیه فضای تنفسی را برای مذاکرات آینده فراهم می‌کند، احساس ثبات را در جهان بی‌ثبات ایجاد می‌کند، و از برنامه‌های ایالات‌متحده برای نوسازی سیستم‌های هسته‌ای زمینی، هوایی و دریایی خود، غالباً حمایت می‌کند.»

🔶«استارت جدید که در سال 2010 به امضا رسیده و در 5 فوریه 2011 به اجرا درآمد، باهدف ادامه تلاش‌های دیرینه آمریکا و روسیه برای کنترل میزان زرادخانه‌های هسته‌ای آن‌ها بود.»

🔶گزارش فوق در ادامه می‌افزاید: «این پیمان تعداد قابل توجهی از کلاهک‌های هسته‌ای استقراریافته را کاهش داد، از 2200 کلاهک که به موجب پیمان کاهش تهاجم استراتژیک (SORT) در سال 2003 مجاز دانسته شده بود به 1550 کلاهک.»

🔶«پیش از آن، پیمان استارت 1 کلاهک‌های جنگی را در 6000 فروند قرار داده بود. استارت جدید همچنین تعداد سیستم‌های پرتابی که سکوهای سه‌گانه هسته‌ای مجاز به داشتن آن‌ها هستند، ازجمله موشک‌های بالستیک زیردریایی، زمینی و بمب‌افکن‌های استراتژیک، محدود می‌کند.»

🔶این گزارش همچنین می‌نویسد: «روابط آمریکا و روسیه از دیرباز آرام نبوده است. شکایات آمریکا شامل دخالت در انتخابات، نفوذ روسیه در اوکراین، گرجستان و بالتیک، نقض پیمان INF، تهدیدات سایبری و جنگ در سوریه است.»

🔶«این وضعیت منجر به تنش‌هایی شده است که احتمالاً قبل از عمیق شدن در مذاکره در مورد توافقنامه کنترل تسلیحات استراتژیک، باید آرام شوند و یک دوره 5 ساله پیمان استارت جدید این امکان را فراهم می‌آورد.»

✅ آمریکا و روسیه از زمان بحران خلیج خوک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید بحران را همواره در حدی نرمال مدیریت کرده و مانع از تصاعد آن شوند. این استراتژی ظرف پنجاه‌وشش سال گذشته همواره نصب العین دو طرف بوده است.

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/new-start-future-us-russia-nuclear-arms-control)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه