روسیه و چین؛ صدرنشین فهرست تهدیدات امنیتی آمریکا

بعد از انتشار پیش‌نویس بودجه فدرال آمریکا که هزینه‌های دفاعی برای مقابله با تهدیدات روسیه و چین افزایش‌یافته، در راهکار جدید ضد جاسوسی آمریکا نیز، مسکو و پکن جزء تهدیدات امنیتی اصلی برای این کشور در نظر گرفته‌ شده‌اند.

روسیه و چین؛ صدرنشین فهرست تهدیدات امنیتی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 بعد از انتشار پیش‌نویس بودجه فدرال آمریکا که هزینه‌های دفاعی برای مقابله با تهدیدات روسیه و چین افزایش‌یافته، در راهکار جدید ضد جاسوسی آمریکا نیز، مسکو و پکن جزء تهدیدات امنیتی اصلی برای این کشور در نظر گرفته‌ شده‌اند.

🔶 آمریکا از این اقدام خود دارای چند هدف می‌باشد:

1️⃣ با تهدیدنمایی از قدرت‌یابی نظامی چین و روسیه، آن‌ها را چالشی برای خود و سایر شرکای غربی‌اش جلوه دهد.

2️⃣ از این منظر آمریکا به دنبال آن است تا بتواند برای حضور جهانی خود مشروعیت به وجود آورده و آن را توجیه کند.

3️⃣ نکته دیگر آن است که آمریکا غالباً هر کشوری را که مخالف اقداماتش در محیط بین‌الملل بوده، چالش و تهدیدی برای خود قلمداد کرده و این شرایط از زمان به قدرت رسیدن ترامپ تشدید شده است.

4️⃣ هدف غایی آمریکا این است که به‌وسیله افزایش تنش با روسیه و چین، متحدین خود را ترغیب به خرید تسلیحات هرچه بیشتر نماید. برای مثال می‌توان به خرید هواپیمای جنگنده اف-35 از سوی ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور اشاره کرد.

🔶 آمریکا اقداماتی ازاین‌دست را به بهانه مدیریت شرایط محیط بین‌المللی انجام می‌دهد، اما چنانکه پیش‌تر اشاره شد، باید توجه داشت که این وضعیت نه‌تنها منجر به مدیریت شرایط فوق نمی‌شود، بلکه باعث می‌گردد تا اوضاع پیچیده‌تر از قبل گردد.

🔶 چنانکه ادبیات مراکز آینده‌پژوهی غرب به این نکته اذعان دارند که شرایط بین‌المللی هیچ‌گاه به پیچیدگی امروز نبوده است.

🔶 یکی از مهم‌ترین وجوه این پیچیدگی را می‌توان در تشدید رقابت‌های تسلیحاتی میان آمریکا از یک‌سو و چین و روسیه از سوی دیگر دانست. چراکه چین و روسیه علاوه بر اینکه درحال‌توسعه تجهیزات نظامی متداول خود هستند، به دنبال دست‌یابی به فناوری جنگ‌های آینده مانند موشک‌های فراصوت و کاربرد هوش مصنوعی و علم رباتیک هم حرکت کرده‌اند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه