اروپا در مسیر تغییر توافق هسته‌ای 

فولکر پرتس، مشاور ارشد دولت آلمان در سیاست خارجی و عضو تیم مذاکره‌کننده آلمان در مذاکرات منتهی به برجام، طی یادداشتی مورخ 25 بهمن 1398 در «پروجکت سیندیکیت» به بررسی امکان توافق جایگزین برجام پرداخت.

اروپا در مسیر تغییر توافق هسته‌ای 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 فولکر پرتس، مشاور ارشد دولت آلمان در سیاست خارجی و عضو تیم مذاکره‌کننده آلمان در مذاکرات منتهی به برجام، طی یادداشتی مورخ 25 بهمن 1398 در «پروجکت سیندیکیت» به بررسی امکان توافق جایگزین برجام پرداخت. وی توصیه می‌کند اتحادیه اروپا از مکانیسم حل اختلاف جهت مذاکره با ایران با دو هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای غرب آسیا و اصلاح توافق برجام استفاده کند.

🔶 نویسنده با ابراز نگرانی از کاهش تعهدات ایران، فعال‌شدن مکانیسم ماشه و ارسال پرونده هسته‌ای به شورای امنیت را با توجه به حق وتوی آمریکا منجر به پایان برجام قلمداد می‌کند. ولی مکانیسم حل اختلاف می‌تواند مبنای مناسبی برای دور جدیدی از مذاکرات باشد. زیرا به نظر پرتس مشخص نیست قبل از انتخابات آمریکا، بتوان برجام را احیا نمود و در دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ قطعاً از بین خواهد رفت.

🔶 این مقاله وضعیت آسیای غربی را نیز مستعد آغاز مذاکرات چندجانبه می‌داند. زیرا پس از تشدید تنش نظامی میان ایران و آمریکا از اسقاط پهپاد تا ترور سردار سلیمانی، عموم دولت‌های عربی که تا پیش از این صرفاً آمریکا را تشویق به افزایش فشار بر ایران می‌کردند، خود حامی مذاکره شده‌اند. امارات و سعودی به ترتیب با ایران و انصارالله یمن به طور مخفیانه گفتگو کرده‌اند و قطر نیز مستقیماً با ایران وارد گفتگو شده است. گفتگوی باواسطه میان ایران و عربستان نیز در جریان است.

🔶 این یادداشت پیشنهاد فرانسه مبنی بر ایجاد خط اعتباری برای اتحادیه اروپا جهت تبادل مالی با ایران و در مقابل بازگشت ایران به تعهداتش را گام مناسبی برای زمینه‌چینی مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا در چارچوب حل اختلاف قلمداد می‌کند. گام بعدی، افزایش زمان غروب‌های هسته‌ای برای ایران به طور داوطلبانه و در مقابل تصویب برجام در کنگره به عنوان ضمانت عدم لغو آن از سوی دولت بعدی است.

🔶 پرتس معتقد است این توافق به مانند بسیاری از توافق‌های کنترل تسلیحاتی می‌تواند شامل دیگر مباحث امنیتی غرب آسیا همچون نفوذ نیروهای شبه‌نظامی، امنیت آب‌راه‌های بین‌المللی و برنامه‌های موشکی نیز باشد.

منبع

(https://www.project-syndicate.org/commentary/iran-nuclear-deal-dispute-resolution-by-volker-perthes-2020-02?fbclid=IwAR1PfdMPCtoZoolAp7a2O93wY0ciBWKAdJfsDOoM8edAi9fIK9eVopymQt0)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه