فارین پالیسی: واشنگتن علمای شیعه را نمی‌شناسد

نشریه فارین‌پالیسی طی یادداشتی مورخ 10 بهمن 1398، سیاست خارجی آمریکا در ستایش آیت‌الله سیستانی و حمله به رهبران جمهوری اسلامی ایران را ناشی از فقدان درک ایالات متحده از روابط روحانیون شیعه ایران و عراق دانست.

فارین پالیسی: واشنگتن علمای شیعه را نمی‌شناسد

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 نشریه فارین‌پالیسی طی یادداشتی مورخ 10 بهمن 1398، سیاست خارجی آمریکا در ستایش آیت‌الله سیستانی و حمله به رهبران جمهوری اسلامی ایران را ناشی از فقدان درک ایالات متحده از روابط روحانیون شیعه ایران و عراق دانست. ماجرا از توییت‌های عربی، انگلیسی و فارسی پمپئو در ابراز خرسندی از عمل جراحی موفقیت‌آمیز آیت‌الله سیستانی آغاز شد.

🔶 دستگاه سیاست خارجی آمریکا تصور می‌کند آیت‌الله سیستانی اهرمی برای کاهش نفوذ ایران در عراق است، درحالی که وی پس از شهادت سردار سلیمانی، طی پیام کم‌سابقه‌ای به رهبر انقلاب تسلیت گفته و از تلاش‌های شهید سلیمانی در مبارزه با داعش تمجید کرد. حال‌آنکه به ندرت فقدان یک مقام غیرمعمم را تسلیت می‌گوید.

🔶 گزارش بیان می‌دارد آن‌چه مقام معظم رهبری و آیت‌الله سیستانی را به درک مشترکی از وضعیت غرب آسیا رسانده، لزوم مبارزه با دو تهدید است: دخالت‌های خارجی و تروریسم. به همین دلیل فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی علیه داعش زمینه‌ساز شکل‌گیری نیروهای مقاومت شیعی تحت هدایت نیروی قدس سپاه، برای محافظت از همه اقوام و مذاهب عراق شد.

🔶 یادداشت می‌افزاید آقای سیستانی به عنوان یک مرجع شیعه نمی‌تواند نسبت به وضعیت ایران و لبنان بی‌تفاوت باشد. نویسنده مدعی است ایشان در جریان جنگ 33 روزه 2006 به درخواست نبیه بری تلاشهایی برای شکل‌گیری آتش‌بس نمود. درباره ایران نیز هرگز در مسائل داخلی دخالت نکرده و همواره نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی را به اتحاد تحت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای دعوت کرده است.

🔶 این مقاله گرچه مدعی اختلاف‌نظر آقای سیستانی با ایران در مسائلی مانند انتخاب نخست‌وزیر عراق، نوع حضور ایران در عراق یا چگونگی رابطه با مقتدی صدر است، ولی تأکید دارد در مقابل یک قدرت خارجی به چیزی جز حفظ وحدت نمی‌اندیشند. به خصوص که آیت‌الله سیستانی تضعیف جمهوری اسلامی را تضعیف نهاد حوزه و آرمان‌های شیعی قلمداد می‌کند.

🔷 فقدان درک وزارت خارجه آمریکا از اولویت‌ها و روابط درونی پویای علمای شیعه در غرب آسیا به یک نقطه کور برای سیاست خارجی آمریکا در منطقه بدل شده است. زیرا آقای سیستانی خواستار عراقی «آزاد، متحد و قوی» است و ایران نیز همین راهبرد را پس از اشغال عراق توسط آمریکا پی گرفته چنان‌که سردار سلیمانی، آیت‌الله سیستانی را پدر مردم عراق نامید.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/01/30/washington-doesnt-understand-shiite-clerics-in-iran-or-iraq/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه