هشدار اندیشکده آمریکایی به افزایش فشارها بر نیروهای آمریکا در عراق

مؤسسه آمریکایی «مطالعات جنگ» طی گزارشی به بیان چگونگی افزایش فشارها بر نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، پس از شهادت سردار سلیمانی پرداخت. این یادداشت معتقد است همکاری نیروهای نزدیک به ایران در عراق با مقتدی‌صدر، پشتوانه اجتماعی و سیاسی رویکرد آمریکاستیز در این کشور را افزایش می‌دهد.

هشدار اندیشکده آمریکایی به افزایش فشارها بر نیروهای آمریکا در عراق

📝 #گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 مؤسسه آمریکایی «مطالعات جنگ» طی گزارشی به بیان چگونگی افزایش فشارها بر نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، پس از شهادت سردار سلیمانی پرداخت. این یادداشت معتقد است همکاری نیروهای نزدیک به ایران در عراق با مقتدی‌صدر، پشتوانه اجتماعی و سیاسی رویکرد آمریکاستیز در این کشور را افزایش می‌دهد.

🔶 این یادداشت، با اشاره به ملاقات‌ها و جلسات رهبران گروه‌های بدر، کتائب، عصائب و نجبا با مقتدی‌صدر، نزدیک‌شدن صدر به ایران را یک نگرانی جدی برای دولت آمریکا دانسته و آن را نقطه عطفی در تقویت جبهه مقاومت در عراق قلمداد می‌کند که می‌تواند فشارها برای خروج آمریکایی‌ها از عراق را به مراتب تشدید نماید. طبق این گزارش، اولین جلسه نمایندگان صدر با نیروهای مقاومت، به میزبانی نصرالله، دبیر کل حزب‌الله 19 دی 1398 در بیروت برگزار شد و با نشست دیگری در 23 دی در قم ادامه یافت.

🔶 هر چند حضور قیس‌الخزعلی که قبلاً از متحدان مقتدی‌صدر بوده، می‌تواند اتحاد کنونی را تقویت کند ولی به نظر می‌رسد صدر موقتاً برای منافع مشخصی به ایران نزدیک شده و سه مسأله مانع راهبردی‌شدن این اتحاد است:

1️⃣ نیازمندی مقتدی‌صدر به ائتلاف با دیگر گروه‌ها در پارلمان برای کسب اکثریت

2️⃣ رقابت نیروهای شبه‌نظامی عراقی با یکدیگر برای گسترش حوزه نفوذ

3️⃣ ناسیونالیسم عمل‌گرایانه مقتدی‌صدر در مقابل انترناسیونالیسم آرمان‌گرایانه عامری

🔶 نویسندگان که سه گام اساسی ایران برای فشار به آمریکا جهت خروج از عراق را حمله موشکی به عین‌الاسد، تصویب طرحی در پارلمان و سپس راهپیمایی گسترده عراقی‌ها جهت خروج نیروهای آمریکایی می‌دانند، مدعی هستند در ادامه احتمالاً علاوه بر افزایش حملات موشکی به مراکز نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق، اقدام به گروگان‌گیری یا ترور نیروهای آمریکایی نماید تا فشارهای داخلی در ایالات متحده برای خروج از عراق افزایش یابد. چنان‌چه اقدامات مشابهی موجب خروج آمریکا از لبنان در 1984 شد.

🔷 این گزارش در پایان به دولت آمریکا هشدار می‌دهد که در آینده ممکن است برخی گروه‌های مقاومت یا حتی شبه‌نظامیان هوادار صدر، مستقل از ایران، اقدام به حملاتی به نیروهای نظامی و سیاسی آمریکا در عراق کنند. بنابراین جلوگیری از تداوم این اتحاد به واسطه شکاف‌های درونی آن‌ها ضروری است.

منبع

(http://www.understandingwar.org/backgrounder/warning-intelligence-update-iran-increases-pressure-us-forces-iraq)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه