برگزیت، آغاز پایان برجام؟!

آندره استریکر، از مشاوران بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی و پژوهشگر سابق اندیشکده «علوم و امنیت بین‌الملل» است.

برگزیت، آغاز پایان برجام؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 آندره استریکر، از مشاوران بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی و پژوهشگر سابق اندیشکده «علوم و امنیت بین‌الملل» است. وی طی یادداشتی مورخ 19 بهمن 1398 به بررسی امکان پایان برجام توسط بریتانیا در هم‌سویی با خواست دولت ترامپ پرداخت. پیش از او ریچارد گلدبرگ دیگر مشاور این بنیاد نیز از چنین احتمالی استقبال کرده بود.

🔶 جریان نومحافظه‌کار و ایران‌ستیز آمریکا معتقد است برجام در عین مزیت‌هایی که به زعم دولت‌های غربی برای امنیت بین‌الملل به خصوص در حوزه خلع تسلیحات هسته‌ای دارد، ولی برخی مزیت‌های امنیتی برای ایران در پی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بندهای موسوم به «غروب‌های هسته‌ای و تسلیحاتی» است. به همین جهت، پایان برجام پیش از اولین غروب، یعنی لغو تحریم فروش تسلیحات نظامی به ایران در مهر 1399 اهمیت بسیاری دارد.

🔶 در شرایطی که اتحادیه اروپا مکانیسم حل اختلاف را فعال کرده ولی به تهدید ایران مبنی بر خروج از ان‌پی‌تی، درصدد تعلل در مراحل اجرایی آن است، فعال‌کردن مکانیسم ماشه توسط دولت بوریس جانسون در بریتانیا، موقعیت مناسبی برای نمایش جدایی سیاست خارجی انگلستان از اتحادیه اروپا و نمودی عملیاتی از نتایج برگزیت خواهد بود. به ویژه که پیش‌تر نیز ایران را تشویق می‌کرد آن‌چه «توافق ترامپ» می‌نامد را بپذیرد.

🔷 به نظر می‌رسد تقویت پایگاه سیاسی حزب محافظه‌کار و افزایش سرمایه اجتماعی حامیان برگزیت و مخالفان چندجانبه‌گرایی در مقابل احزاب رقیب و هم‌چنین نیاز بریتانیا به توافق تجاری با آمریکا از مؤلفه‌های تقویت‌کننده اقدام احتمالی دولت بریتانیا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه باشد. ولی مؤلفه‌های ممانعت‌کننده نیز در این خصوص وجود دارند که می‌توان به دو مورد مهم اشاره کرد:

1️⃣ مخالفت احتمالی افکار عمومی، رسانه‌های جریان اصلی و احزاب مخالف در بریتانیا

2️⃣ افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تهدید نیروهای بریتانیایی در غرب آسیا

✅ وزارت خارجه ایران با توجه به این نکات می‌بایست ضمن کاربرد دیپلماسی عمومی، با تداوم مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با تروئیکای اروپایی به خصوص بریتانیا، اهمیت امنیتی برجام را گوشزد کرده و با تهدید معتبر مبنی بر کاهش احتمالی نظارت‌های برجامی بر فعالیت‌های هسته‌ای، از لغو برجام در شرایطی که امکان و چشم‌اندازی از توافقی مفیدتر برای ایران وجود ندارد، جلوگیری نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه