ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین در غرب آسیا

پایگاه اینترنتی واشنگتن تایمز، اخیرا در گزارشی به بررسی ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین پرداخته است. در نوشتار ذیل این گزارش تحلیل و ارزیابی می‌شود.

ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین در غرب آسیا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶پایگاه اینترنتی واشنگتن تایمز، اخیرا در گزارشی به بررسی ورود عراق به ابتکار «کمربند و جاده» چین پرداخته است. در نوشتار ذیل این گزارش تحلیل و ارزیابی می‌شود.

🔶این گزارش در ابتدای مطلب خود می‌نویسد: «مسیر چین برای تسلط اقتصادی در قرن بیست و یکم مستقیماً از طریق غرب آسیا می‌گذرد و بانکداری پکن در زمینه ایجاد مشارکت‌های چند میلیارد دلاری با عراق، پاکستان و حتی سوریه جنگ زده برای تامین سوخت، در حال تلاش برای جایگزین شدن به جای آمریکا به عنوان قدرت برتر جهان است.»

🔶تحلیلگران می‌گویند اعلامیه غیرمنتظره عراق در پاییز گذشته مبنی بر قصد پیوستن به طرح «کمربند و جاده بزرگ پکن»، تنها نمونه‌ای از ردپای رشد اقتصادی سریع چین در غرب آسیا است.

🔶گزارش فوق معتقد است: «چین این منطقه را به عنوان سرزمین حاصلخیز برای سرمایه‌گذاری در سیستم‌های آبی، جاده‌ها، پل‌ها، شبکه‌های برقی و سایر بخش‌های مهم زیربنایی که هرگز یا به طور کامل توسعه نیافته‌اند و یا در جنگ چند دهه ای تخریب شده‌اند، مشاهده می‌کند.»

🔶«بر اساس اظهارات دیده‌بان سرمایه‌گذاری جهانی چین، پروژه موسسه آمریکن اینتر پرایز و بنیاد هریتیج، چین از سال 2005 میلادی، حدود 24 میلیارد دلار در عراق سرمایه گذاری کرده و بخش اعظم آن در پروژه‌های انرژی انجام شده است.»

🔶چین طی 15 سال گذشته، تقریبا 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. انتظار می‌رود با ورود «استراتژی کمربند و جاده» به مرحله بعدی خود، این رقم به طرز چشمگیری رشد کند.

🔶گزارش جاری در انتها می‌نویسد: عراق جنگ و درگیری‌های داخلی را پشت گذاشته و از چین برای حمایت ارزشمندش سپاسگذار است. عراق مایل است در چارچوب ابتکار «یک کمربند یک جاده» همکاری کند.

✅به‌طورکلی چین در امتداد پویش کسب قدرت جهانی برای خود، توجه ویژه‌ای به منطقه غرب آسیا نشان داده و در تلاش است تا علاوه بر موازنه سازی با سیاست چرخش به شرق آمریکا، از منافع سرشار حضور در غرب آسیا بهره ببرد. در این بین عراق با توجه به ظرفیت و توان اقتصادی مناسبی که دارد، برای بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه بسیار حائز اهمیت است.

منبع

(https://www.washingtontimes.com/news/2020/feb/9/iraq-turns-china-belt-and-road-boosting-beijing-cl/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه