پیمان ناتو و تهدیدنمایی آمریکا از شرکت هوآوی

وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا اخیراً همکاری کشورهای غربی با شرکت هوآوی که قطب صنعت آی تی چین می‌باشد را تهدیدی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قلمداد کرده است.

پیمان ناتو و تهدیدنمایی آمریکا از شرکت هوآوی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا اخیراً همکاری کشورهای غربی با شرکت هوآوی که قطب صنعت آی تی چین می‌باشد را تهدیدی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قلمداد کرده است.
این موضع‌گیری پنتاگون واجد چند نکته حائز اهمیت است:

1️⃣آمریکا در حوزه‌های گوناگون در تلاش است تا به هر طریق ممکن از رشد و پیشرفت چین جلوگیری کند. چراکه چین در ابعاد مختلف به‌ عنوان جدی‌ترین چالش موجود در محیط بین‌الملل برای آمریکا مطرح است. بحث فن‌آوری آی تی چین و نقش شرکت هوآوی هم در همین رابطه قابل‌تحلیل و ارزیابی است.

2️⃣ازاین‌رو آمریکا مدت‌هاست که از رشد صنعت آی تی چین، به‌شدت احساس خطر کرده است. چراکه چین در حال شکستن انحصار آمریکا در این حوزه است. بر این اساس آمریکا از یک سال پیش، تدابیر تحریمی و سلبی گوناگونی را علیه شرکت هوآوی به کار بسته و انتظار دارد شرکای غربی‌اش، نظیر اعضای پیمان ناتو از این تدابیر پیروی کنند.

3️⃣اما نکته قابل ارزیابی دیگر این است که نظریه واقع‌گرایی تدافعی استفن والت معتقد است کشورها برای مقابله با تهدیدات مشترک دست به تشکیل اتحاد با یکدیگر و ایجاد موازنه می‌زنند. آمریکا دقیقاً با استناد به همین رویکرد از زمان تأسیس ناتو در سال 1949 میلادی، با تهدیدنمایی از شوروی سابق، مشروعیت وجود ناتو را برای اعضایش توجیه کرد.

4️⃣پس از پایان جنگ سرد، آمریکا، به‌وسیله استناد به همان رویکرد موازنه تهدید با طرح مسائل جدیدی نظیر تروریسم فراملیتی و بین‌المللی، آن‌ها را در زمره تهدیدات نوین دنیای غرب احصاء کرده و کماکان مشروعیت تداوم حیات ناتو را توجیه نماید.

5️⃣در حال حاضر هم آمریکا با پیروی از همین مدل رفتاری به دنبال این است که با تهدیدنمایی از روسیه چین و حتی بازیگرانی نظیر شرکت هوآوی حیات ناتو را بازهم توجیه نماید.

🔼خاصه اینکه ظرف ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با طرح نظریه مرگ مغزی ناتو، خواهان تشکیل دفاع مستقل اروپایی شده بود که با واکنش منفی مقامات آمریکایی مواجه گردید.

✅به‌ طورکلی آمریکا در طول هفتادسال گذشته، با شگرد تهدیدنمایی از وضعیت جاری کماکان حضور ناتو در محیط بین‌الملل را توجیه کرده، چراکه این سازمان ابزار خوبی برای بسط هژمونی آمریکا است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه