♦️اوکراین و روسیه؛ تنش یا صلح؟

پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، به بررسی وضعیت رابطه اوکراین و روسیه پرداخته است. در ادامه این گزارش تحلیل و ارزیابی خواهد شد.

♦️اوکراین و روسیه؛ تنش یا صلح؟

)📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، به بررسی وضعیت رابطه اوکراین و روسیه پرداخته است. در ادامه این گزارش تحلیل و ارزیابی خواهد شد.

🔶 این گزارش می‌گوید: «در بررسی اولویت‌های پیشگیرانه، یکی از بیشترین مواردی که در سال جاری نسبت به آن نگرانی وجود داشت، اتفاق افتادن یک بحران شدید میان روسیه و اوکراین به دنبال افزایش درگیری‌ها در شرق اوکراین و یا درگیری نظامی در مناطق مورد مناقشه بود.»

🔶 «برخلاف نتایج این تحقیق، استدلال جاری این است که احتمال بروز چنین بحرانی ناچیز است. در چند ماه گذشته، روسیه و اوکراین اقدامات اعتمادسازی مانند تبادل زندانیان و تفکیک نیروها در شرق اوکراین (دونباس) را پیگیری کرده‌اند تا خطر درگیری را کاهش دهند.»

🔶 گزارش فوق معتقد است: «مسکو علاقه چندانی به تشدید نبردها ندارد. در عوض، این کشور متقاعد شده است که اتحادیه اروپا را ترغیب کند تا تحریم‌هایی را که اقتصاد آن را به دام انداخته، سبک‌تر نماید. کیف از ظرفیت کمی برای یک تلاش نظامی برخوردار است و نگران این است که آیا از طرف اروپا پشتوانه‌ای خواهد داشت؟»

🔶 «به‌ویژه هنگامی‌که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل مکرون قصد دارد تا تشنج‌زدایی را با روسیه دنبال کند. خود جدایی‌طلبان دونباس در صورت فقدان پشتیبانی قوی از جانب مسکو، فضای کمی برای مانور دارند.»

🔶 گزارش جاری می‌افزاید: «اما کم بودن احتمال بحران به این معنی نیست که اختلاف روسیه و اوکراین نزدیک به حل‌وفصل است. رهبران روسیه هنوز خود را با استقلال اوکراین تطبیق نداده‌اند.»

🔶 «به اعتقاد آن‌ها، امنیت و رفاه روسیه مستلزم این است که اوکراین کاملاً به روسیه محدود شود. بااین‌حال، اوکراین در برابر پذیرش روسیه مقاومت کرده و به دنبال تقویت استقلال خود از مسیر روابط نزدیک‌تر با اروپا و آمریکا است.»

✅ درمجموع روسیه به این نتیجه رسیده که برای حفظ مبادلات تجاری خود با کشورهای اروپای غربی، باید بحران اوکراین را مدیریت کند. همچنین روسیه از یک‌سو باید درخواست‌های خود را تعدیل کند و از سوی دیگر مانع از الحاق اوکراین به ترتیبات غربی مانند ناتو و اتحادیه اروپا شود. اوکراین هم ضمن اینکه تلاش می‌کند تا حساسیت‌های مسکو را مدنظر داشته باشد، به دنبال این است که مانند دوران شوری سابق در ترتیبات روس‌ها ادغام نشود.

منبع

(https://www.cfr.org/blog/top-conflicts-watch-2020-crisis-between-russia-and-ukraine

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه