فشارهای آتی آمریکا بر صنعت نفت‌وگاز ایران

دیوید آدسنیک مدیر بخش تحقیقات بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی مقاله‌ای پیشنهادهایی برای افزایش فشار بر صنعت نفت‌وگاز ایران به دولت آمریکا ارائه داده است.

♦️ فشارهای آتی آمریکا بر صنعت نفت‌وگاز ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 دیوید آدسنیک مدیر بخش تحقیقات بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی مقاله‌ای پیشنهادهایی برای افزایش فشار بر صنعت نفت‌وگاز ایران به دولت آمریکا ارائه داده است. این مسأله نشانگر آن است که با وجود تحریم کامل صنعت پتروشیمی و لغو معافیت‌های فروش نفت برای 8 کشور، جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان امکاناتی برای دور زدن تحریم نفتی و کسب درآمدهای ارزی دارد.

🔶 طبق داده‌های مرکز آمار، نرخ تولید ناخالص داخلی 9 ماهه اول 1398 بدون احتساب فروش نفت، صفر و با احتساب آن منفی 7.6% بوده است. همین آمار در سال 1397 با احتساب نفت منفی 4.9% و بدون آن منفی 2.4% بوده که از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر منفی 4.2% بهتر است. رشد مثبت بخش غیرنفتی اقتصاد ایران طی سال گذشته نشان از تثبیت نسبی وضعیت آن در مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکاست. مهم‌تر اینکه طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، در سال 2020 رشد بخش غیرنفتی از صفر عبور و مثبت خواهد شد.

🔶 این مسأله سبب این نگرانی برای مشاوران ضد ایرانی دولت ترامپ شده که ایران تن به مذاکره مطلوب آمریکا ندهد و هم‌چنان بر راهبرد مقاومت فعال، اصرار ورزد. به همین دلیل پنج پیشنهاد برای تشدید فشارها بر صنعت نفت‌وگاز ارائه می‌کنند تا ضمن اخلال در توان تولید و ذخیره نفت‌وگاز و تولیدات پتروشیمی، با ایجاد یک شوک جدی مانع سازگاری اقتصاد ایران با وضعیت تحریم‌ها شوند:

1️⃣ اقناع چین به قطع کامل خرید نفت از ایران

2️⃣ جلوگیری از صادرات گاز ایران به عراق و ترکیه

3️⃣ تحریم شدیدتر فعالان حوزه صادرات پتروشیمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری

4️⃣ تحریم دقیق‌تر منع واردات فناوری‌ها و مواد خام مرتبط با تولید و استخراج نفت‌وگاز

5️⃣ ایجاد صندوقی برای حمایت مالی مخفیانه از کارکنان صنایع نفت‌وگاز با هدف ترغیب آنان به اعتصاب

🔷 با توجه به موارد فوق، تسریع در رویکردهای اصلاحی نسبت به مؤلفه‌های بحران‌زای ساخت رانتیر اقتصاد کشور مانند یارانه‌های انرژی، نرخ ارز و معافیت‌های مالیاتی، می‌تواند تکانه‌های فشارهای احتمالی را کاهش و ثبات اقتصادی را به مثابه پشتوانه دیپلماسی مقاومت‌محور در خدمت سیاست خارجی قرار دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه