تحریم‌های حقوق بشری و دور جدید فشارها علیه ایران

با تشدید فشارها بر ایران در پرونده هسته‌ای، باید علاوه بر افزایش کمّی آن، انتظار پیچیدگی بیشتر را نیز داشت.

تحریم‌های حقوق بشری و دور جدید فشارها علیه ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 با تشدید فشارها بر ایران در پرونده هسته‌ای، باید علاوه بر افزایش کمّی آن، انتظار پیچیدگی بیشتر را نیز داشت. به بیان دیگر، در شرایطی که کمپین «فشار حداکثری»، نبردی دیپلماتیک، اقتصادی و رسانه‌ای را به جریان انداخته، دولت آمریکا تلاش خواهد کرد در عین درگیر کردن آنی بخش‌های مختلف سیستم تصمیم‌سازی ایران در فشارهای هر حوزه، بلافاصله ضربه جدیدی از جنبه دیگری وارد کند تا بدین ترتیب قدرت ابتکار عمل ایران در مهار چالش‌ها را مختل سازد.

🔶 در شرایط فعلی تروئیکای اروپایی درصدد فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف در برجام و بریتانیا در پی همراهی با آمریکا جهت وادارسازی ایران به توافق هسته‌ای دیگری می‌باشند. از سوی دیگر کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف نیز با اجرای اقدام‌های تقابلی فشارها بر نقل‌وانتقال مالی را شدت بخشیده است. بنابراین دور از انتظار نیست که با اقدام جدیدی در خصوص تحریم‌های به‌اصطلاح حقوق بشری، کلاف فشارها را سردرگم‌تر کنند.

🔶 این تحریم‌ها به دو دلیل محتمل‌تر به نظر می‌رسد. اول اینکه با توجه به حساسیت اتحادیه اروپا به مسائل حقوق بشری، می‌تواند در همراه‌سازی این دولت‌ها با کمپین فشار آمریکا، نقش کاتالیزور را ایفا کند. دوم اینکه تحریم‌های جدید عمدتاً مقام‌های قوه مجریه را هدف قرار دهد تا برخلاف انگاره تندرو-میانه‌رو در میان بخشی از دولتمردان و کارشناسان غربی منتقد ترامپ، بر ایده نومحافظه‌کاران مبنی بر لزوم مقابله با کلیت ساخت حقیقی قدرت در ایران تأکید نماید و اعتبار دولت در دیپلماسی عمومی و رسمی با اروپا را خدشه‌دار سازد.

🔶 بر مبنای سابقه گزارش‌های پیشنهادی بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» که به مثابه مشاور برخی دولت‌مردان نومحافظه‌کار و ایران‌ستیز دولت آمریکا پیشنهاداتی درباره سوژه‌های تحریم ارائه می‌کرد و با توجه به رخدادهای اخیر، احتمال تحریم‌های حقوق بشری زیر را می‌توان جدی تلقی کرد.

1️⃣ تحریم وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی در ارتباط با حوادث آبان 1398

2️⃣ تحریم وزیر راه و مسئول سازمان هواپیمایی در ارتباط با سقوط هواپیمای مسافربری

3️⃣ تحریم وزیر علوم در ارتباط با بازداشت برخی دانشجویان

🔷 به نظر می‌رسد تداوم دیپلماسی عمومی با رسانه‌های غربی و گفتگوی رسمی مسئولان مرتبط از وزارت خارجه و قوه قضاییه با دیپلمات‌های دولت‌های اروپایی می‌تواند تا حدی این حربه را خنثی و از اثرگذاری تبلیغات منفی آمریکا در این موارد بکاهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه