اروپا پس از انتخابات مجلس ایران چه باید کند؟

الدر ممدوف، دیپلمات سابق لتونی و کارشناس کنونی کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا در مسائل آسیای غربی، طی یادداشتی در «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» مورخ 5 بهمن 1398 به بررسی رویکرد اتحادیه اروپا پس از یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

اروپا پس از انتخابات مجلس ایران چه باید کند؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 الدر ممدوف، دیپلمات سابق لتونی و کارشناس کنونی کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا در مسائل آسیای غربی، طی یادداشتی در «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» مورخ 5 بهمن 1398 به بررسی رویکرد اتحادیه اروپا پس از یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت.

🔶 نویسنده بیان می‌دارد با وجود نرخ پایین مشارکت در این انتخابات، نباید آن را به منزله سقوط ساخت سیاسی قدرت یا تمایل بخش‌هایی از جامعه به تغییر ساختار تفسیر کرد و لازم است اروپا با ایران چنان‌چه هست و نه چنان‌چه آرزو دارد، مواجه شود.

🔶 یادداشت با اشاره به اینکه اصول‌گرایان 76%، مستقل‌ها 12% و اصلاح‌طلبان 7% کُرسی‌ها را کسب کرده‌اند، تضعیف موقعیت حامیان برجام را از نتایج «فشار حداکثری» دولت ترامپ برمی‌شمارد. به ویژه که مخالفان برجام ممکن است با تسلط بر دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی ایران، تصمیم بر خروج از برجام و ان‌پی‌تی داشته باشند. بنابراین بر مسئولیت ویژه تروئیکا و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تأکید داشته و چهار پیشنهاد عرضه می‌دارد:

1️⃣ عملیاتی‌سازی اینستکس به ویژه با توجه به نیازهای بشردوستانه ایران در ارتباط با شیوع ویروس کرونا

2️⃣ تقویت سطح مذاکرات با ایران در سطوح عالی دولت‌های اروپایی مانند سفر وزیران خارجه به تهران

3️⃣ افزودن ایتالیا و اسپانیا به آلمان و فرانسه برای جبران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و آغاز مذاکرات این چهار دولت با ایران در خصوص پرونده‌های غرب آسیا مانند بحران‌های سوریه و یمن، رابطه با سعودی، صلح در افغانستان، وضعیت عراق و لبنان، حمل‌ونقل انرژی در خلیج فارس و به خصوص توجه ویژه به طرح پیشنهادی ایران تحت عنوان صلح هرمز

4️⃣ ارتباط‌گیری پارلمان اروپا با رهبران جدید مجلس در ایران و به ویژه اصول‌گرایان عمل‌گرایی که واقع‌بینانه مسائل را رصد می‌کنند

🔶 این مقاله معتقد است پیگیری این تاکتیک‌ها می‌تواند راهبرد مستقل اتحادیه اروپا از آمریکا را نشان داده و مانع از تأثیر تنش‌آفرین رویکرد تقابل‌جویانه آمریکا بر روابط ایران با اروپا شود.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/02/24/what-the-eu-should-do-now-after-parliamentary-elections-in-iran/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه