تحریم‌های آمریکا، مانع مبارزه ایران با کرونا

تام اوکانر، کارشناس «نیوزویک» در حوزه غرب آسیا، طی یادداشتی در این نشریه مورخ 5 بهمن 1398، به بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر عملکرد ایران در مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

 تحریم‌های آمریکا، مانع مبارزه ایران با کرونا

 📝#گزارش_کوتاه 

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 تام اوکانر، کارشناس «نیوزویک» در حوزه غرب آسیا، طی یادداشتی در این نشریه مورخ 5 بهمن 1398، به بررسی تأثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر عملکرد ایران در مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

🔶 کمبود منابع پولی ناشی از تحریم نفت و دشواری مبادلات مالی جهت دریافت تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس از جمله این موانع است. دولت آمریکا مدعی است تحریم‌ها شامل کالاهای بشردوستانه نیست ولی شرکت‌های خارجی به دلیل نگرانی از مجازات‌های تحریمی، ریسک مبادله با ایران را نیز نمی‌پذیرند. گرچه ایران حدود 95% نیازهای دارویی خود را تأمین می‌کند ولی موارد باقی‌مانده نیازهای اساسی‌تری هستند که تحریم‌های ایالات متحده مانع واردات سریع و راحت آن‌هاست.

🔶 نویسنده علاوه بر این، بیان می‌دارد که تحریم‌های آمریکا مانع دسترسی ایرانیان به نقشه به‌روز اطلاعات کرونا در وب‌سایت آمازون شده و نخبگان ایران را از تحلیل دقیق‌تر شدت شیوع و میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در مقیاس جهانی محروم می‌کند.

🔷 گزارش با اشاره به مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر «مقصر دانستن مسئولان ایران در شیوع کرونا» اشاره دارد که دولت آمریکا عامدانه در فرآیند مقابله ایران با این بیماری اخلال می‌کند تا بر میزان نارضایتی عمومی از دولت بیفزاید و مقدمات شورش‌های خیابانی را فراهم آورد. اقدامی که نمونه آن در ماه‌های پیش رخ داد.

منبع

(https://www.newsweek.com/iran-war-coronavirus-us-sanctions-unrest-1488818)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه