موشک‌ها و موشک‌اندازهای یمن، قربانیِ «توطئه» و «خیانت»

افشای خیانت صالح در نابودی موشک‌ها و موشک‌اندازهای یمنی که با فشار آمریکا و به بهانه نگرانی از تسلط القاعده بر این تجهیزات اتفاق افتاد، پرده از توطئه طولانی و هدفمند آمریکایی-سعودی در تضعیف ارتش یمن کنار زد

🔹موشک‌ها و موشک‌اندازهای یمن، قربانیِ «توطئه» و «خیانت»

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻افشای خیانت صالح در نابودی موشک‌ها و موشک‌اندازهای یمنی که با فشار آمریکا و به بهانه نگرانی از تسلط القاعده بر این تجهیزات اتفاق افتاد، پرده از توطئه طولانی و هدفمند آمریکایی-سعودی در تضعیف ارتش یمن کنار زد:

🔶 آمریکایی‌ها که فشارشان بر وزارت دفاع یمن ناکام مانده بود، با کمک صالح و برادر زاده‌اش عمار، تطمیع را جایگزین تهدید کرده و با اعطای امتیازاتی، مقامات دفاعی یمن را برای انهدام موشک‌ها و موشک اندازهای ارتش یمن متقاعد کردند.

🔶 تنها توجیه آمریکایی‌ها برای انهدام بیش از 1260 موشک ضد هوایی و 150 موشک انداز ثابت و دوش پرتاب ارتش یمن بین سال‌های 2005 تا 2009، نگرانی از تسلط القاعده بر این تجهیزات بود. سوال این‌جاست که مگر آمریکا و متحدین آن‌ ‌دنبال چه اقدام هوایی در آسمان یمن بودند که تا این اندازه نگران دسترسی القاعده به موشک‌های ضد هوایی بودند؟ چرا به‌جای دولت یمن و مقامات وزارت دفاع این کشور، آمریکایی‌ها دایه دلسوزتر از مادر شده و به‌جای تقویت سیستم حفاظت از تجهیزات، انهدام آن‌ها را بهترین گزینه یافتند؟

🔶 انهدام تجهیزات ضدهوایی یمن نشان می‌دهد که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها از بدو امر امید چندانی به موفقیت زمینی در برابر توان چریکی یمنی‌ها نداشته و عمده استراتژی خود را بر نابودی زیرساخت‌ها، محاصره هوشمند و تسلیم یمنی‌ها با حملات هدفمند و آزادانه هوایی قرار داده بوده‌اند.

🔶 خیانت دولت صالح در انهدام توان هوایی و ضدهوایی یمن و آثار سوء آن در سال‌های اولیه بحران، کاملا مشهود بود؛ جولان بی‌دغدغه ائتلاف متجاوز در آسمان یمن، تخریب زیرساخت‌ها، کشتار زنان و کودکان و تحقق محاصره هوایی، دریایی و زمینی محصول این خیانت بود، اما هوشمندی، زمان‌شناسی و اقدام به‌موقع انصارالله، ضعف هوایی را به قوت، موازنه را تغییر و برگ برنده را از دست دشمن خارج کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه