تعویق جلسه رأی اعتماد به گزینه نخست‌وزیری عراق

عصر پنچشنبه گذشته (27 فوریه)، درحالی که قرار بود پارلمان عراق برای بررسی رأی اعتماد به «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر پیشنهادی، تشکیل جلسه دهد، در میان اختلاف شدید گروه‌های سیاسی، جلسه پارلمان برگزار نشد. اما چرا جلسه رأی اعتماد به گزینه نخست‌وزیری به تعویق افتاد؟

تعویق جلسه رأی اعتماد به گزینه نخست‌وزیری عراق

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 عصر پنچشنبه گذشته (27 فوریه)، درحالی که قرار بود پارلمان عراق برای بررسی رأی اعتماد به «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر پیشنهادی، تشکیل جلسه دهد، در میان اختلاف شدید گروه‌های سیاسی، جلسه پارلمان برگزار نشد. اما چرا جلسه رأی اعتماد به گزینه نخست‌وزیری به تعویق افتاد؟

🔶 علاوی روز پنجشنبه درحالی به پارلمان رفت که تا شب پیش از آن، مشغول رایزنی با گروه‌های سیاسی بود؛ با این وجود اما نتوانست مخالفانش را قانع کند. علاوی از بیت سنی، صرفاً توانسته موافقت «اسامه النجیفی»، رئیس جبهه نجات و توسعه عراق را به دست آورد. در حالی که دیگر چهره‌های اهل سنت با وی مخالف‌اند. وی شخصاً به منزل «خمیس الخنجر» رئیس ائتلاف المحور الوطنی رفت. این ائتلاف اما که پیش از این، از علاوی حمایت کرده بود، در نشست رأی‌گیری شرکت نکرد.

🔶 علاوی در جلب نظر بخش دیگری از بیت سنی به رهبری «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان نیز ناکام ماند. مخالفت حلبوسی با گزینه‌های پیشنهادی علاوی اما جدی‌تر از مخالفت خنجر است و وی را می‌توان مهمترین مانع در راه تشکیل دولت علاوی دانست؛ چه‌اینکه جلسه پنجشنبه نیز با مقاومت رئیس پارلمان برگزار نشد.

🔶 کردها دیگر مخالف نخست‌وزیری علاوی هستند. این درحالی است که براساس برخی اخبار، فرستاده ویژه علاوی در روزهای گذشته در سفر به اقلیم کردستان، با «مسعود بارزانی»، دیدار و گفت‌وگو کرده بود. همچنین در حالی که در فهرست ابتدایی منتشرشده از وزرای علاوی در برخی رسانه‌ها، برای نخستین‌بار نام «وزارت امور اقلیم» قرار داده شده بود، در فهرست نهایی، نام این وزارت‌خانه حذف شد. احتمالاً علاوی پس از مشاهده مخالفت کردها با نخست‌وزیری‌اش با وجود گنجاندن چنین وزارت‌خانه‌ای در فهرست، آن را حذف کرده است.

🔶در بیت شیعی اما به نظر می‌رسد گروه‌های مختلف به دو دسته موافقان فعال و موافقان منفعل تقسیم شده‌اند. به صورت مشخص، سائرون مهم‌ترین گروه موافق علاوی است؛ چه‌اینکه در جلسه روز پنجشنبه، «حسن الکعبی»، نائب‌رئیس پارلمان و عضو ائتلاف سائرون، برای تشکیل جلسه رأی اعتماد، تلاش فراوانی انجام داد. نمایندگان ائتلاف حکمت نیز در روزهای اخیر، حمایت خود از علاوی را علنی و روشن بیان کرده‌اند.

🔶در سوی دیگر اما ائتلاف فتح، چندان اظهار نظر روشنی در حمایت از علاوی نداشته است. هرچند که «هادی العامری» چند روز پیش، علاوی را «بهترین گزینه برای عبور از بحران کنونی» دانست، اما روز رأی‌گیری نشانه روشنی از تلاش فتح برای برگزاری جلسه پارلمان مشاهده نشد. دراین میان، دولت قانون و نصر را می‌توان ساکت‌ترین گروه‌های سیاسی در روزهای اخیر دانست.

🔶درمجموع به دلیل اختلاف گروه‌های عراقی، جلسه پنجشنبه گذشته به تعویق افتاد. هرچند که ابتدا اعلام شد جلسه بعدی، شنبه (امروز) برگزار می‌شود، اما پس از درخواست علاوی و موافقت هیئت‌رئیسه پارلمان، جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی به یکشنبه (فردا) موکول شد. این نشان می‌دهد علاوی همچنان در جلب نظر نمایندگان ناموفق بوده است و البته رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.

🔶اگر تا روز دوشنبه، دوم مارس، گزینه پیشنهادی نتواند رأی اعتماد پارلمان را بگیرد، رئیس‌جمهور براساس قانون اساسی، فرد دیگری را بدون الزامی مبنی بر رجوع به فراکسیون بزرگتر، برای نخست‌وزیری پیشنهاد خواهد کرد که می‌تواند نشانه ناکامی پارلمان عراق در وهله نخست و احزاب شیعه در وهله دوم باشد. این البته در شرایطی است که امتیازات اعطایی علاوی در ساعات باقی‌مانده، نتواند گروه‌های سیاسی را راضی کند.

🔶به هرروی ماتریس تحولات عراق، چنان پیچیده و چندبعدی است که باید انتظار هر رویدادی را داشت. اکتبر 2018 که «عادل عبدالمهدی» توانست رأی اعتماد پارلمان عراق را بگیرد، نه اعتراضاتی چنین گسترده در عراق روی داده بود و نه منازعه ایران و آمریکا در منطقه -به‌ویژه در عراق- چنین شدت داشت؛ با این حال، عبدالمهدی نتواست یک‌سالگی نخست‌وزیری‌اش را جشن بگیرد. اکنون باید دید نخست‌وزیر آینده در میان حجم متراکمی از تنش‌ها، اعتراضات، ناکارآمدی‌ها و بی‌ثباتی‌ها، چگونه انتخاب می‌شود و تا کجا دوام می‌آورد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه