بیانیه کمیسیون مشترک برجام، تداوم تلاش‌های نافرجام

بیانیه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام 7 اسفند 1398 منتشر شد. در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات ایران، از تحریم‌های آمریکا به دلیل ضربه به منافع اقتصادی ایران انتقاد شد.

بیانیه کمیسیون مشترک برجام، تداوم تلاش‌های نافرجام

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 بیانیه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام 7 اسفند 1398 منتشر شد. در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات ایران، از تحریم‌های آمریکا به دلیل ضربه به منافع اقتصادی ایران انتقاد شد. همچنین به پیشرفت کارشناسی در حوزه‌های فنی(مدرن‌سازی تأسیسات اراک توسط چین و پروژه روسیه برای ایزوتوپ‌های پایدار در فردو) و اقتصادی(افزایش تعداد دولت‌های اروپایی متعهد به اینستکس) نیز اشاره شد.

🔶 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در توئیترش فضای جلسه را «بده‌بستانی» ناظر به تعهدات طرفین توصیف کرد. وانگ کِن، سفیر چین در سازمان‌های بین المللی نیز از تداوم تلاش برای تأمین نظر ایران سخن گفت.

🔶 به نظر می‌رسد با وجود گام‌های کاهش تعهدات ایران، هم‌چنان اراده جدی در طرف غربی برای بازگشت به تعهدات‌شان در برجام دیده نمی‌شود و در جلسات کمیسیون مشترک برجام صرفاً به لفاظی‌های خود ادامه می‌دهند.

🔶 با توجه به اهمیت امنیتی برجام در معماری ساختار عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، تسریع در عملیاتی‌شدن حذف محدودیت‌های فنی برجام به خصوص افزایش تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی می‌تواند تهدیدی جدی مبنی بر احتمال خدشه و حتی الغای این توافق باشد.

🔶 این مسأله از آن‌رو اهمیت دارد که اروپا بدون هماهنگی آمریکا قادر به تأمین منافع اقتصادی برجام نیست و با نزدیک‌تر شدن به ایام انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده، ممکن است برخی از جمهوری‌خواهان آمریکایی نگران الغای برجام، به تدریج به فرآیند مذاکره درون برجام تمایل نشان دهند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه