انتخابات رژیم صهیونیستی و باز هم بن‌بست

سومین انتخابات پارلمان و نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی طی یک سال برگزار شد و نتایج غیررسمی و تقریباٌ نهایی نشان می‌دهد که بحران نخست‌وزیری همچنان پابرجا خواهد ماند.

انتخابات رژیم صهیونیستی و باز هم بن‌بست

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سومین انتخابات پارلمان و نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی طی یک سال برگزار شد و نتایج غیررسمی و تقریباٌ نهایی نشان می‌دهد که بحران نخست‌وزیری همچنان پابرجا خواهد ماند. حزب لیکود به رهبری نتانیاهو 36 کرسی کسب کرده است که با 9 کرسی شاس، 7 کرسی یهودیت متحد توراتی و 6 کرسی یمینا، تعداد کرسی های جناح راست مذهبی به 58 عدد می رسد و 3 کرسی برای تشکیل کابینه کم دارد.

🔸 حزب آبی و سفید 33 کرسی و اتحاد کار-گیشر – میرتص 7 کرسی و بنابراین جناح چپ و میانه 40 کرسی بدست آورده‌اند. اسرائیل بیتنا که دارای گرایش راست غیرمذهبی و سکولار است به رهبری لیبرمن 7 کرسی و لیست مشترک عربی نیز 15 کرسی کسب کرده‌اند.

🔸 تنتانیاهو در این انتخابات برگه‌‌هایی مانند رونمایی از معامله قرن، آغاز تحقیقات در مورد پرونده‌های فساد بنی‌گانتز، دیدار با رئیس شورای حاکمیتی سودان و عبور اولین هواپیمای مسافربری اسرائیلی از آسمان این کشور را در اختیار داشت. این برگه‌‌ها علیرغم این که باعث شد لیکود 3 کرسی بیشتر از آبی‌وسفید کسب کند نتوانست نتانیاهو را نجات دهد. در واقع افزایش کرسی‌های لیکود از محل دیگر احزاب جناح راست بوده است و نه جناح رقیب.

🔸 اختلافات لیبرمن با هر دو جناح بزرگ که در دو دور انتخابات قبلی نیز مشکل اصلی بر سر راه تشکیل کابینه ائتلافی بود همچنان پابرجاست و چشم اندازی برای مشارکت احزاب عربی در کابینه نیز وجود ندارد؛ بنابراین واقع بینانه‌ترین راه‌حل برای رژیم صهیونیستی تشکیل دولت وحدت است که آن نیز مشکلات خود مانند پرونده‌های قضایی نتانیاهو را دارد.

🔸 نتانیاهو طی نزدیک به یک سال و نیم پس از فروپاشی کابینه ائتلافی‌اش به عنوان نخست‌وزیر موقت در قدرت باقی مانده است. اکنون رهبران آبی و سفید تلاش خود را برای به زیر کشیدن او آغاز کرده‌اند و به دنبال تصویب قانونی هستند که مطابق آن عضوی از پارلمان که متهم است نتواند کابینه تشکیل دهد. آن‌ها امیدوار به رأی 62 نفری هستند که در جناح نتانیاهو نیستند. حال باید دید چنین تلاش‌هایی موفق می‌شود یا این که نتانیاهو چنگ خود بر قدرت را حفظ می‌کند!

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه