سرمایه‌گذاری چین در اروپا؛ آثار و پیامدها

چین سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی در اروپا انجام داده است. از سال 2010 میلادی تاکنون چین رقمی بالغ بر 145 میلیارد یورو معادل 164 میلیارد دلار در قاره اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.

♦️سرمایه‌گذاری چین در اروپا؛ آثار و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 چین سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی در اروپا انجام داده است. از سال 2010 میلادی تاکنون چین رقمی بالغ بر 145 میلیارد یورو معادل 164 میلیارد دلار در قاره اروپا سرمایه‌گذاری کرده است.

🔶 از سرمایه‌گذاری‌های عمده چین در اروپا که تا به حال صورت پذیرفته می‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها در کارخانه خودروسازی ولوی سوئد، کارخانه لاستیک‌سازی پیرلی ایتالیا، قطعه‌سازی خودرو در آلمان و اقدامات شرکت هوآوی در بخش فن‌آوری آی تی اروپا نام برد.

🔶نکته لازم به ذکر این است که چین در حال حاضر به دنبال افزایش قدرت ملی خود به‌صورت ترکیبی است. به‌بیان‌دیگر، دولت چین به‌موازات اینکه قدرت خود را در زمینه‌های سیاسی، نظامی، قدرت نرم و رسانه افزایش می‌دهد، به دنبال افزایش توان اقتصادی خود است.

🔶این کشور اکنون دیگر صرفاً یک قدرت اقتصادی تولیدمحور نیست که فقط از طریق تولید کالا و صادرات آن به نقاط مختلف دنیا به دنبال افزایش توان اقتصادی خود باشد.

🔶بلکه ظرف سالیان اخیر این کشور در حال سرمایه‌گذاری در اقصی نقاط دنیا ازجمله ایران است. چین در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در آسیای مرکزی، غرب آسیا و آفریقا انجام داده و اروپا هم در زمره همین مناطق، تحت سرمایه‌گذاری چین قرار گرفته است.

🔶این سرمایه‌گذاری واجد مزیت‌های زیادی برای چین است که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1️⃣افزون شدن قدرت اقتصادی چین. به‌طورکلی پیش‌بینی می‌شود که چین ظرف دهه‌های آینده جایگزین آمریکا در رتبه اول قدرت‌های اقتصادی دنیا شود.

2️⃣تداوم پویش قدرت نرم چین و ایجاد وجهه‌ای مثبت از این کشور در مناطق تحت سرمایه‌گذاری. از این رهگذر چین تا حدودی می‌تواند با جلب افکار عمومی این مناطق، تداوم سرمایه‌گذاری خود را در این حوزه‌ها تضمین کند.

3️⃣وابستگی این مناطق به سرمایه‌ چین و بهره‌برداری این کشور از این اهرم در جهت منافع خود و نیل به اهداف سیاسی.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه