صلح درافغانستان؛ دلالت‌ها برای ایالات متحده آمریکا

توافق صلح میان طالبان و آمریکا را می‌توان مرحله اول فرایند به اصطلاح صلح در افغانستان و خروج نیروهای خارجی دانست که مقدمه‌ای است برای دومین مرحله که همان توافق میان نیروهای سیاسی افغانستان در راستای تعیین سازوکار حکومت آتی این کشور محسوب می‌شود.

♦️ صلح درافغانستان؛ دلالت‌ها برای ایالات متحده آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹توافق صلح میان طالبان و آمریکا را می‌توان مرحله اول فرایند به اصطلاح صلح در افغانستان و خروج نیروهای خارجی دانست که مقدمه‌ای است برای دومین مرحله که همان توافق میان نیروهای سیاسی افغانستان در راستای تعیین سازوکار حکومت آتی این کشور محسوب می‌شود. این مرحله دشوارترین مرحله صلح در افغانستان خواهد بود که هم‌اکنون نیز علائم این مسیر پرفرازو نشیب همچون بحث‌ها پیرامون تبادل زندانیان، نمایان شده است. اما توافق با طالبان و صلح در افغانستان چه معنایی برای ایالات متحده آمریکا داشته و این کشور چه چشم‌اندازی را برای خود در این موضوع متصور است.

🔸برخی کارشناسان آمریکایی از توافق با طالبان انتقاد کرده و آن را به منزله مشروعیت‌بخشی به گروهی می‌دانند که سابق براین توسط آمریکا به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده بود. همچنین کنارگذاشتن دولت افغانستان از مذاکرات منتهی به توافق اخیر را نوعی خیانت به یک متحد آمریکا به شمار می‌آورند. بدین صورت که این مذاکرات موجب شده است دولت افغانستان با طالبان در یک سطح قرار داده شود.

🔸جدا از این موضوع که اغلب از سوی رقبای داخلی دونالد ترامپ مطرح می‌شود، خروج آمریکا از افغانستان و بازگشت نیروهای آمریکایی به کشورشان، در سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد می‌تواند موضع ترامپ را در حوزه سیاست خارجی تقویت نماید به خصوص اگر رقیب وی سابقه حمایت از حضور نیروهای آمریکایی در غرب آسیا را داشته باشد. به هر حال، آمریکا برای خروج از افغانستان با دو گزینه روبرو بود: خروج یک‌جانبه و بدون توافق یا توافق با طالبان. آمریکا گزینه دوم را برگزید چراکه به دنبال تضمین منافع و نفوذ خود در حکومت آتی افغانستان بوده که در صورت ایجاد خلاء امنیتی و تشدید جنگ داخلی میان دولت و طالبان چنین امری دشوار به نظر می‌رسید. با توافق با طالبان و ورود این گروه به فرایند سیاسی، آمریکا به دنبال حفظ دولتی در افغانستان است که دستکم در حوزه سیاسی و امنیتی وابسته باشد.

🔸توافق با طالبان را می‌توان راه گریزی برای ایالات متحده دانست که به وسیله آن بتواند علاوه بر کاهش هزینه‌های حضور مستقیم نظامی و گذاشتن بار اصلی هزینه‌ها بردوش سایر متحدان، ساختار امنیتی که پس از اشغال افغانستان ایجاد شده بود را حفظ کرده و همچنان نفوذ خود را در حکومت آینده این کشور استمرار ببخشد. روند مذاکرات بین‌الافغانی طی ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد که صلح در افغانستان در پرتوی خروج نیروهای خارجی تا چه میزان در دسترس خواهد بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه