جهان چندقطبی شده و کاهش آستانه تحمل متقابل بازیگران بین‌المللی

یک روزنامه مطرح روسی در تحلیلی نوشته است: در دهه‌های اخیر، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، موردتوجه‌ترین پدیده نظم جدید در عرصه روابط بین‌المللی است.

♦️جهان چندقطبی شده و کاهش آستانه تحمل متقابل بازیگران بین‌المللی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶یک روزنامه مطرح روسی در تحلیلی نوشته است: در دهه‌های اخیر، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، موردتوجه‌ترین پدیده نظم جدید در عرصه روابط بین‌المللی است.

🔶تبدیل یک جهان دوقطبی به جهان چندقطبی به یک واقعیت آشکار تبدیل‌شده است و این مسئله عمدتاً با افزایش توان بالقوه اقتصادی چین و رشد سریع اقتصادهای درحال‌توسعه مشخص می‌شود.

🔶البته پدیده‌ای که در حال حاضر در محیط بین‌الملل وجود دارد، این است که کشوری مانند آمریکا که پس از جنگ سرد داعیه رهبری نظم تک‌قطبی را داشت، به دنبال امتناع از پذیرش قدرت‌های جدید و نوظهور است.

🔶برای مثال آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، به دنبال برهم زدن پیمان‌ها و توافقات اقتصادی حرکت کرده که خود آمریکا عمدتاً در زمره بنیان‌گذاران این پیمان‌ها و توافقات بوده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به خروج آمریکا از پیمان ترنس پاسفیک، تلاش برای بازنگری مجدد در پیمان نفتا و به راه انداختن جنگ تعرفه‌ای با چین اشاره کرد.

🔶همچنین آمریکا در اقدامی دیگر برخلاف روال متداولی که ظرف پنج دهه گذشته برای مدیریت بحران هسته‌ای وجود داشته، در ماه‌های اخیر در حال تمرین موضع تهاجمی هسته‌ای نسبت به روسیه است.

🔶در همین حال چین و روسیه به‌منظور به رسمیت شناخته شدن نقش خود در معماری نوین محیط بین‌الملل به دنبال افزایش توان اقتصادی و نظامی خود در مقابل آمریکا هستند. برای مثال چین و روسیه در حال سرمایه‌گذاری اقتصادی وسیعی در مناطق مختلف دنیا نظیر غرب آسیا، آفریقا، اروپا و حتی آمریکای لاتین هستند.

🔶همچنین ازنقطه‌نظر نظامی، چین و روسیه در حال پیگیری پروژه‌هایی هستند که هدف آن‌ها مقابله با نقش جهانی آمریکا است. به‌عنوان نمونه می‌توان به پروژه‌هایی در حوزه موشک‌های هایپرسونیک، هوش مصنوعی و علم رباتیک اشاره کرد.

✅درمجموع باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به چنین عواملی آستانه تحمل بازیگران مختلف به میزان بسیاری کاسته شده و این موضوع می‌تواند عواقب وخیمی در برداشته باشد. چرا که در شرایط کنونی نیز، وضعیت محیط بین‌المللی پیچیدگی قابل توجهی داشته و در صورت وقوع شرایطی انفجارآمیز، کنترل بحران می‌تواند از دست این بازیگران خارج شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه