اقالیم یمنی، طرح مشترک ابوظبی- واشنگتن

به موازات پیشروی‌ انصارالله در جوف و مأرب، تحرکات آمریکا و امارات در امتداد سواحل و استان‌های جنوبی و شرقی یمن افزایش یافته است.

🔹اقالیم یمنی، طرح مشترک ابوظبی- واشنگتن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻به موازات پیشروی‌ انصارالله در جوف و مأرب، تحرکات آمریکا و امارات در امتداد سواحل و استان‌های جنوبی و شرقی یمن افزایش یافته است. استقرار 450 نیروی نظامی آمریکایی در عدن و خروج نیروهای اماراتی از عتق مرکز استان شبوه و استقرار در حومه نفت‌خیز و جنوبی این استان، گمانه‌زنی‌ها درباره ماهیت همکاری ابوظبی – واشنگتن در یمن را تشدید کرده است:

🔸 آمریکایی‌ها با بهانه کردن تروریسم و در واقع با هدف تسلط بر نفت یمن که از سال 2016 اماراتی‌ها اکتشاف آن‌ را آغاز کرده بودند، پیاده‌سازی 3 هزار نیروی نظامی در عدن، لحج، شبوه، حضرموت، المهره و جزیره سقطری را مدنظر دارند.

🔸 اماراتی‌ها که با کمک شورای انتقالی وظیفه آماده‌سازی پایگاه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای استقرار نظامیان آمریکایی در مناطق استراتژیک یمن را عهده‌دار بودند، اکنون هراسان از پیشروی خیره کننده انصارالله سعی در تسریع حضور نظامی آمریکا در استان‌های شرقی و جنوبی دارند تا ضمن مسدود کردن مسیر پیشروی انصارالله، طرح تجزیه مناطق نفتی و استراتژیک جنوبی را با معرفی اقلیم شبوه کلید بزنند.

🔸 اماراتی‌ها که از پیامد رویارویی مستقیم با انصارالله بیمناکند، با آگاهی از اراده انصارالله برای پیشروی به سمت شبوه، عدن، لحج و استان‌های ساحلی و رفع محاصره موجود، حضور نظامی آمریکا در مناطق راهبردی شبوه، حضرموت، جزایر سقطری، میون و سواحل جنوبی یمن تا تنگه باب‌المندب را مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌کار مقابله با انصارالله و تداوم حضور خود در یمن می‌دانند.

🔸 نگرانی آمریکا از دست برتر انصارالله و به تبع آن توسعه و تثبیت نفوذ ایران در یمن و برنامه‌ واشنگتن برای سنگ‌اندازی در مسیر احداث جاده ابریشم توسط چین را باید از دیگر عوامل ترغیب کننده آمریکایی‌ها به حضور در یمن دانست تا کنترل خود بر خطوط تجارت جهانی، نقش آفرینی موثر در تنگه‌های استراتژیک منطقه و سیاست مهار ایران و چین را محقق سازند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه