بحران کرونا؛ سقوط ۲۰۰۸ تکرار می‌شود؟

نگرانی‌های جهانی بابت احتمال وقوع رکود اقتصادی همزمان با گسترش ویروس کرونا افزایش یافته است. وزیر اقتصاد ژاپن در گفت‌وگو با شبکه فوچی تی وی این کشور خواستار اقدامات جدی برای حفاظت از اقتصاد جهانی شد.

♦️بحران کرونا؛ سقوط ۲۰۰۸ تکرار می‌شود؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶نگرانی‌های جهانی بابت احتمال وقوع رکود اقتصادی همزمان با گسترش ویروس کرونا افزایش یافته است. وزیر اقتصاد ژاپن در گفت‌وگو با شبکه فوچی تی وی این کشور خواستار اقدامات جدی برای حفاظت از اقتصاد جهانی شد. وی با اشاره به بحران مالی سال ۲۰۰۸ خاطرنشان کرد که لازم است اقداماتی در سطح بحران آن سال اتخاذ شود.

🔶برای مقایسه بهتر میان آثار منفی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و تبعات شیوع ویروس کرونا باید ابتدا به آمار بحران مالی ۲۰۰۸ رجوع کرد:

🔶تحقیقاتی که در آن زمان انجام شد، نشان می‌داد که رکود مالی سال ۲۰۰۸، زیان ۲ تریلیون دلاری در بازه زمانی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۰۸ تا مدت‌زمان مشابه در سال ۲۰۰۹ به اقتصاد دنیا وارد کرد. برای مثال در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۰۸ بازار سهام اندونزی، پس از ۱۰ درصد افت در یک روز، معاملاتش را متوقف کرد.

🔶همچنین میانگین بازار بورس داوجونز آمریکا در بدترین سقوط هفتگی‌اش ۱۸۷۴ واحد، حدود ۱۸ درصد کاهش یافت. اما بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا از زمان آغاز آن در ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ضرری بالغ بر ۵/۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد کرده که مقایسه این رقم با ضرر و زیان یک‌ساله ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ بحران اقتصادی آن زمان، کاملاً معنی‌دار است.

🔶بر اثر بحران اقتصادی کنونی ناشی از ویروس کرونا، در روزهای نهم مارس (۱۹ اسفند) و شانزدهم مارس، بازارهای سهام آمریکا، افتی بیش از 10 درصد را تجربه کردند. همچنین در روز نهم مارس شاخص‌ها در بازارهای بورس آسیا و اروپا نیز با کاهش قابل توجه مواجه شدند که بیشترین میزان آن مربوط به ایتالیا به مقدار ۱۱ درصد بود.

🔶شاخص اس‌اند‌پی آمریکا که نشان‌دهنده ۵۰۰ شرکت بزرگ در بورس وال‌استریت است، با آغاز معاملات خود در این روز بیش از ۸ درصد سقوط کرد. شاخص داوجونز نمایانگر شرکت‌های بزرگ صنعتی حدود ۱۰ درصد، و نزدک شاخص شرکت‌های فن‌آوری بیش از ۶ درصد سقوط کرد.

✅ مقایسه بحران ۲۰۰۸ با بحران فعلی زمانی معنی‌دار خواهد بود که به این نکته توجه شود در بحران اقتصادی ۲۰۰۸، بهای نفت تا بشکه‌ای ۱۵۰ دلار هم افزایش یافت، اما در بحران جاری بهای هر بشکه‌ نفت به زیر 30 دلار کاهش یافته است.

✅در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ مشاغلی مانند خطوط هواپیمایی با رکود و توقف در فعالیت‌های خود مواجه نشدند، اما در وضعیت کنونی برآورد می‌شود که رقمی بالغ بر ۶۳ تا ۱۱۳ میلیارد دلار به شرکت‌های حمل‌ونقل زیان وارد شود. بنابراین با وجود اینکه تاکنون ابعاد بحران کنونی در هاله‌ای از ابهام است و ماهیتی تقریباً متفاوت با بحران ۲۰۰۸ دارد اما اثرگذاری و عمق آن می‌تواند در حد بحران ۲۰۰۸ باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه