فارن‌افرز: منافع شخصی ترامپ جای منافع ملی آمریکا را گرفته است

نشریه آمریکایی فارن‌افرز در یادداشتی اقدامات دولت ترامپ را جلوه گروگان‌گیری سیاست خارجی توسط این دولت دانست. این مقاله عنوان می‌دارد که رویکرد «اول آمریکا» تبدیل به «اول ترامپ» شده و این نه صرفاً در عملکرد رییس‌جمهور و دیگر دولت‌مردان اجرایی بلکه در نگرش نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نیز نمود یافته است.

♦️ فارن‌افرز: منافع شخصی ترامپ جای منافع ملی آمریکا را گرفته است

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 نشریه آمریکایی فارن‌افرز در یادداشتی اقدامات دولت ترامپ را جلوه گروگان‌گیری سیاست خارجی توسط این دولت دانست. این مقاله عنوان می‌دارد که رویکرد «اول آمریکا» تبدیل به «اول ترامپ» شده و این نه صرفاً در عملکرد رییس‌جمهور و دیگر دولت‌مردان اجرایی بلکه در نگرش نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نیز نمود یافته است.

🔶 طبق این گزارش، ترامپ، پمپئو و اوبراین (مشاور امنیت ملی) با عدم رعایت فاصله‌گذاری میان سیاست خارجی و داخلی در جریان استیضاح، جایگاه رهبری ایالات متحده را به تمسخر گرفتند. تفاوت استیضاح ترامپ با نیکسون و کلینتون این است که این بار رییس‌جمهور به دلیل یک اقدام سیاست خارجی محاکمه شد و این نشانه دیگری است که دولت ترامپ مرز سیاست خارجی و داخلی را نقض کرده است.

🔶 نویسنده ترور سردار سلیمانی، توافق تجاری با چین، خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و توافق با طالبان را نمونه اقدام‌های زیان‌بار برای امنیت ملی آمریکا قلمداد می‌کند که ترامپ صرفاً در راستای شعارهای تبلیغاتی‌اش به آن‌ها دست زده است. حتی ظاهرسازی او برای دیدار با ریاست‌جمهوری ایران در حاشیه نشست سازمان ملل در شهریور 1398 نیز به دلیل هم‌زمانی با آغاز روند تحقیقات استیضاح و اثرگذاری بر آن بود.

🔷 روند کنش‌گری دولت ترامپ در سیاست خارجی به روشنی از فقدان راهبرد در این حوزه حکایت دارد. مواجهه نامتوازن و پُرفرازونشیب او با کره شمالی، چین، روسیه، ایران و ترکیه نشان می‌دهد هر زمان که منافع داخلی‌اش اقتضا کند به آن‌ها نزدیک یا از آن‌ها دور می‌شود.

🔷 این نکته‌ای است که به ویژه رقبا و دشمنان ایالات متحده باید مدنظر قرار دهند تا با ملاحظه دقیق وضعیت سیاست داخلی و به ویژه رقابت‌های حزبی آمریکا، روند اقدامات دولت‌مردان این کشور را بررسی کرده و تاکتیک‌های مناسبی در راستای تأمین منافع ملی خود در مقابل اقدام‌های غیرمنسجم دولت آمریکا اتخاذ کنند.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/2020-03-13/trump-hijacked-us-foreign-policy-during-his-impeachment?utm_campaign=tw_daily_soc&utm_source=twitter_posts&utm_medium=social)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه