تحریم‌های جدید آمریکا علیه دانشمندان هسته‌ای ایران

وزارت خارجه آمریکا 28 اسفند 1398 طی بیانیه‌ای 5 دانشمند هسته‌ای ایران را به بهانه طرح ادعایی فعالیت در طرح تسلیحات هسته‌ای ایران موسوم به آماد تحت تحریم وزارت خزانه‌داری قرار داد.

♦️ تحریم‌های جدید آمریکا علیه دانشمندان هسته‌ای ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 وزارت خارجه آمریکا 28 اسفند 1398 طی بیانیه‌ای 5 دانشمند هسته‌ای ایران را به بهانه طرح ادعایی فعالیت در طرح تسلیحات هسته‌ای ایران موسوم به آماد تحت تحریم وزارت خزانه‌داری قرار داد. در این بیانیه با اشاره به ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر فعالیت‌های غنی‌سازی اعلام‌نشده ایران در سه نقطه، ذکر شده که با وجود توقف آماد در 2004، این دانشمندان هم‌چنان «در خدمت نظام» هستند.

🔶 این افراد عبارتند از محمدمهدی هادوی، عارف بالی‌لاشک، کامران دانشجو، مهدی تهرانچی و علی مهدی‌پور. به نظر می‌رسد دولت ترامپ از اِعمال این تحریم‌ها اهداف زیرا را دنبال می‌کند:

1️⃣ اجماع‌سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران: طرح دوباره بهانه‌های واهی مبنی بر برنامه‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای ایران در گذشته، منفذی برای ایجاد انحراف در پرونده هسته‌ای ایران در آژانش بین‌المللی انرژی اتمی و سعی در اجماع‌سازی، حداقل در غرب، علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است.

2️⃣ مشروعیت‌زایی برای جعلیات رژیم صهیونیستی: تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی در سیاست‌گذاری‌های رسمی آمریکا، محملی برای رسمیت‌بخشی به این جعلیات در سطح نخبگان و رسانه‌های سیاسی غرب است که ضمن پرونده‌سازی برای ایران، افکار عمومی جهانی را از تسلیحات هسته‌ای چشمگیر رژیم اشغالگر قدس دور می‌سازد.

3️⃣ مقدمه‌چینی برای ترور احتمالی دانشمندان هسته‌ای: گرچه در متن بیانیه صرفاً به «تهدید اعتبار علمی و مالی» این افراد اشاره شده ولی با توجه به اینکه دولت اوباما نیز از ترورهای هسته‌ای سال‌های 1388 تا 1390 مطلع بوده و با آغاز فرآیند مذاکرات در 1391 خواستار توقف آن‌ها شد، بعید نیست با عملیاتی‌سازی گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و تسریع در برنامه غنی‌سازی، این بار دولت آمریکا که رویکرد رادیکال‌تری نیز نسبت به سلف خود دارد، در هماهنگی و حتی همکاری با رژیم صهیونیستی اقدام به ترور کارشناسان فعال در برنامه هسته‌ای ایران نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه