آینده پیمان استارت جدید میان آمریکا و روسیه

کمتر از یک سال به مهلت انقضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک میان آمریکا و روسیه، موسوم به استارت جدید باقی مانده است. اما اکنون ابهامات زیادی بر سر تمدید و یا انقضاء این پیمان وجود دارد.

♦️ آینده پیمان استارت جدید میان آمریکا و روسیه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 کمتر از یک سال به مهلت انقضای پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک میان آمریکا و روسیه، موسوم به استارت جدید باقی مانده است. اما اکنون ابهامات زیادی بر سر تمدید و یا انقضاء این پیمان وجود دارد.

🔶 پیمان استارت جدید که در سال ۲۰۱۰ به امضای طرفین رسید، در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۱۱ به مرحله اجرا درآمد. هدف این پیمان تداوم تلاش‌های دوجانبه برای محدودیت و کنترل زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و آمریکا بود.

🔶در همین شرایط کنونی که پیمان استارت جدید هنوز منقضی نشده، برآورد می‌شود که ذیل شرایط این معاهده برنامه نوسازی بازدارندگی استراتژیک ظرف ۱۰ سال آینده نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار برای آمریکا هزینه در بر داشته باشد. این برنامه شامل توسعه زیردریایی موشکی بالستیک کلاس کلمبیا،موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای موسوم به ICBM و یک بمب افکن جدید به نام بی-۲۱ است.

🔶 اما در شرایط فعلی محیط بین‌المللی، دستیابی به معاهده استراتژیک تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه، در دوازده ماه آینده بسیار بعید است. چراکه به نظر می‌رسد تحولاتی که ظرف سالیان اخیر در محیط بین‌الملل اتفاق افتاده، دامنه تنش و اختلاف‌نظر را میان دو کشور به‌گونه‌ای افزایش داده که حصول توافق جدید در حوزه موردنظر دور از دسترس است.

🔶 از اختلاف‌نظرها میان روسیه و ایالات‌متحده می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1️⃣ تشدید اختلاف‌نظر بر سر گسترش ناتو به شرق

2️⃣ اختلاف‌نظر بر سر نقش روسیه در سوریه و اوکراین

3️⃣ متهم کردن دو کشور از جانب یکدیگر به تهاجم سایبری

4️⃣ خروج متقابل هر دو طرف از پیمان منع موشک‌های میانبرد هسته‌ای

5️⃣ تشدید رقابت‌های تسلیحاتی در حوزه موشک‌های دوربرد هسته‌ای و فن‌آوری موشکی هایپرسونیک

✅ با توجه به چنین مواردی، بعید به نظر می رسد در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۲۱ که موعد انقضای پیمان استارت جدید است، این معاهده مجدداً تمدید شود هرچند اصلاح این معاهده و یا دستیابی به توافقی جدید در این زمینه دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه