چالش‌های نظامی روسیه در سوریه

پایگاه اینترنتی بنیاد کارنگی در گزارشی به بررسی چالش‌های روسیه در سوریه پرداخته است.

♦️چالش‌های نظامی روسیه در سوریه

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶پایگاه اینترنتی بنیاد کارنگی در گزارشی به بررسی چالش‌های روسیه در سوریه پرداخته است.

🔶 این گزارش در ابتدا می‌نویسد: «یکی از اهداف کارزار نظامی روسیه در سوریه، به نمایش گذاشتن یک جایگزین موفق برای رویکرد غربی به کار گرفته‌شده در درگیری‌های نظامی منطقه (در عراق، لیبی و یمن) بود.»
🔶«روسیه علاقه به اصلاح ارتش سوریه دارد. این کشور (روسیه) باید یک نهاد نظامی مؤثر ایجاد کند که کنترل سختی بر سوریه داشته باشد، بتواند ثبات را حفظ کند و شریک قابل‌اعتمادی باشد که بتواند منافع روسیه در سوریه را تضمین کند.»

🔶«کرملین ابراز امیدواری کرده که خلع سلاح خنثی‌کننده و تثبیت و بازسازی پس از جنگ که روسیه در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند، باعث افزایش شهرت مسکو در صحنه جهانی به‌عنوان میانجی پیشرو درگیری‌ها باشد.»

🔶«با گسترش درگیری روسیه در سوریه، یک چالش اصلی در اصلاحات ارتش سوریه خود را نشان داد: برقراری مجدد انحصار دولت سوریه در استفاده از زور.»

🔶«از آغاز جنگ داخلی سوریه مشخص شد که دولت برای تقویت قدرت خود نمی‌تواند به ارتش سوریه تکیه کند و شروع به برچیدن انحصار ارتش در استفاده از زور کرد. نظام سوریه شبه‌نظامیان محلی را برای مقابله با نیروهای ضد دولتی سازمان داد.»

🔶«بااین‌وجود، هشت سال جنگ داخلی در سوریه به این معناست که شبه‌نظامیان پیش مرگه خودشان شروع به تهدید حاکمیت دولت کرده‌اند. زیرا اندازه، تعداد نفرات و نفوذ آن‌ها افزایش‌یافته است.»

🔶«مسکو به‌وضوح می‌فهمد که ده‌ها هزار شبه‌نظامی غیرقابل‌کنترل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌توانند برتری و کنترل نظام (سوریه) را به چالش بکشند. رهبران شبه‌نظامیان با تقسیم قدرت، با دمشق دشمن شده‌اند و بین ارتش سوریه و شبه‌نظامیان اختلافاتی پدید آمده است.»

🔶«این رقابت منجر به فرسایش بیشتر اقتدار و ساختار فرماندهی ارتش سوریه شد. بر اساس برآوردها، در سال ۲۰۱۸ فرماندهی مرکزی سوریه تنها ۲۰۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ سرباز و افسر را در کنترل خود داشت، درحالی‌که تعداد شبه‌نظامیان بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ نفر بود.»

🔶«همچنین گروه‌های مسلح غیردولتی بر میدان نبرد مسلط شده‌اند، که مسئله پاسخگویی و کنترل آن‌ها را پیچیده می‌کند و خطرات دیگری برای دولت مرکزی سوریه ایجاد می‌کند.»

✅صحنه معادلات میدانی سوریه برای روسیه بسیار حائز اهمیت است. وجه اول این اهمیت را می‌توان در تلاش برای نقش‌آفرینی ژئوپلیتیک حساس سوریه که یکی از شاهراه‌های حیاتی غرب آسیا است، جست‌وجو کرد. وجه دوم آن را باید در هدف استراتژیک روسیه برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در غرب آسیا و قاره آفریقا بررسی نمود.

✅اما این دو معیار برای روسیه زمانی محقق می‌شوند که دولت سوریه از یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت ملی، یعنی نیروی نظامی قدرتمند بهره ببرد. به همین جهت برای روسیه بسیار ضروری است که هرچه سریع‌تر به وضعیت جزیره‌ای نظامیان و شبه‌نظامیان سوریه پایان دهد.

منبع

(https://carnegie-mec.org/2020/03/26/russia-and-syrian-military-reform-challenges-and-opportunities-pub-81154)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه