کودتا یا جنگ رسانه‌ای؛ در عراق چه خبر است؟

در فضای رسانه‌ای و تحلیلیِ داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللیِ روزهای اخیر، اخبار و تحلیل‌های مختلف و متنوعی درباره تحولات عراق منتشر شده است.

♦️کودتا یا جنگ رسانه‌ای؛ در عراق چه خبر است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 در فضای رسانه‌ای و تحلیلیِ داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللیِ روزهای اخیر، اخبار و تحلیل‌های مختلف و متنوعی درباره تحولات عراق منتشر شده است. این تحلیل‌ها عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته نخست که براساس برخی شواهد معتقدند آمریکا به دنبال یک کودتای نظامی در عراق است و دسته دوم که انتشار چنین اخباری را جنگ رسانه‌ای واشنگتن می‌دانند و معتقدند آمریکا با هدف تسهیل در نخست‌وزیری «عدنان الزرفی»، نوعی جنگ رسانه‌ای به راه انداخته است.
اما به‌راستی در روزهای آینده باید منتظر چه رویدادی در عراق بود؟

🔶 آمریکا در ماه‌های اخیر، اقدامات گسترده‌ و اثرگذاری را در عراق انجام داده است. تضعیف دولت «عادل عبدالمهدی»، ترور فرماندهان مقاومت، حمله به مقرهای حشدالشعبی، حمایت ضمنی از نخست‌وزیری الزرفی و اکنون نیز تخلیه برخی پایگاه‌های نظامی با هدف احتمالی تمرکز بیشتر نیروهای خودی. علاوه بر این‌ها عبدالمهدی امروز30 مارس نسبت به پرواز بدون مجوزِ هواپيماهاى نظامى در آسمان عراق هشدار داد.

🔶 اگر اجرای کودتای آمریکا در عراق، ساقط کردن دولت مرکزی و به قدرت رساندن یک فرد یا جریان تعبیر شود، اقدامِ چندان محتملی به نظر نمی‌رسد. ساختار داخلی عراق با بازیگران متنوعی ازجمله مرجعیت، گروه‌های مقاومت، جریان‌هایی مانند صدری‌ها از یک‌سو و دشواری‌ها و تبعات چنین اقدامی از سوی دیگر، می‌تواند از موانع چنین اقدامی باشد. علاوه بر این به نظر نمی‌رسد کارشناسان نظامی پنتاگون، چنین ریسکی را بپذیرند؛ زیرا مدیریت وضعیت فردای پس از کودتای عراق، چندان آسان و بدون هزینه نیست.

🔶 با این حال، آنچه چندان نامحتمل به نظر نمی‌رسد، یک عملیات نظامی علیه برخی گروه‌های مقاومت در عراق است؛ عملیاتی که بعید نیست از موارد پیشین، گسترده‌تر باشد. با توجه به شیوع بیماری کرونا در ایران و عراق و ناتوانی تهران در پیشبرد روند انتخاب نخست‌وزیر در عراق، واشنگتن احتمالاً به دنبال استفاده از فرصت پیش‌آمده و ضربه به برخی از مهم‎ترین گروه‎‌های مقاومت ازجمله کتائب حزب‌الله و عصائب اهل‌الحق است.

✔️ در مجموع، فارغ از اینکه در روزهای آینده چه رویدادی در عراق اتفاق می‌افتد، «وضعیت منازعه‌زدگی» در این کشور تداوم خواهد داشت. چه‌اینکه در تبیین تئوریک ویژگی‌های «منازعات طولانی‌شده»، احتمال بالای وقوع درگیری‌های نظامی پراکنده بسیار مهم است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه