بررسی تنش دیپلماتیک اخیر میان ایران و افغانستان

رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند ایران 25 اسفند 1398 دو دیپلمات سفارت افغانستان را در پاسخ به اخراج دو دیپلمات ایرانی در گذشته اخراج کرده است.

♦️ بررسی تنش دیپلماتیک اخیر میان ایران و افغانستان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند ایران 25 اسفند 1398 دو دیپلمات سفارت افغانستان را در پاسخ به اخراج دو دیپلمات ایرانی در گذشته اخراج کرده است. گذشته‌ای که به روایتی به اخراج کاردارهای نظامی و فرهنگی ایران پس از ترور سردار سلیمانی و به روایت دیگری به اخراج دو دیپلمات در تابستان 1398 بازمی‌گردد و برخی مطبوعات داخلی نیز روایت دوم را تأیید کرده‌اند.

🔶 گرچه مقامات دو کشور بر حُسن روابط دوجانبه تأکید کرده‌اند و سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز آن را نه اخراج بلکه جابجایی عنوان کرده است ولی رسانه‌های غربی به نقل از منابعی درون دولت افغانستان، دیپلمات‌های اخراج‌شده ایرانی را به فعالیت‌های ضدامنیتی متهم می‌کنند.

🔷 فاصله پاسخ متقابل ایران نشان می‌دهد دستگاه سیاست خارجی منتظر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بوده و پس از اعلام پیروزی اشرف‌غنی، ایران اقدام به پاسخ عملی نمود. عدم ارسال پیام تبریک از سوی ایران به اشرف‌غنی و عدم حضور سفیر ایران در مراسم تحلیف او بدان معناست که ایران هنوز نتایج انتخابات افغانستان را به رسمیت نشناخته است. برخی رسانه‌ها نیز مدعی حضور چند تن از پرسنل سفارت ایران در مراسم تحلیف عبدالله‌عبدالله شده است.

🔷 به نظر می‌رسد دولت اشرف‌غنی به طور ضمنی حامی توافق آمریکا و طالبان بوده و احتمال دارد که بر سر حذف برخی نیروهای مخالفش به ویژه شیعیان از ساخت قدرت افغانستان با طالبان به توافق برسد. بنابراین احتمال افزایش فشارها بر سفارت ایران در کابل و پرونده‌سازی مشترک آمریکا و برخی جریان‌های افغانستانی، برای دیپلمات‌های ایران برای مثال به اتهام حمایت تسلیحاتی از طالبان وجود دارد.

🔷 ضمن اینکه ضرورت پاسخ دیپلماتیک به اقدام‌های مشابه اخراج دیپلمات‌ها درک می‌شود، لازم است مسئولان عرصه سیاست خارجی اعم از دستگاه‌های سیاسی و نظامی، با حفظ روابط حسنه با دولت مستقر، از همه روابط موجود با گروه‌های سیاسی و مذهبی در افغانستان برای تأثیرگذاری بر مذاکرات صلح، در راستای منافع ملی استفاده کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه