تأثیر تحریم‌های آمریکا بر شیوع کرونا در ایران

تحریم‌های آمریکا مقابله جدی برخی دولت‌ها با شیوع ویروس کرونا را تحت تأثیر قرار داده است.

♦️ تأثیر تحریم‌های آمریکا بر شیوع کرونا در ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 تحریم‌های آمریکا مقابله جدی برخی دولت‌ها با شیوع ویروس کرونا را تحت تأثیر قرار داده است. نشریه آمریکایی نیشن در این‌باره می‌نویسد:«کرونا به جغرافیای سیاسی جهان اهمیتی نمی‌دهد و با سیاست تحریم‌های آمریکا نیز سازگار نیست. به همین دلیل ایران و کره شمالی که تحت تحریم‌های شدیدی قرار دارند، در پاسخ‌گویی به این شیوع دچار بحران شده‌اند.» این تحریم‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم، توان‌مندی ایران در مقابله با کرونا را کاهش داده است:

1️⃣ تحریم‌های غرب، ارتباط اقتصادی ایران با چین را افزایش داد. گسترش ارتباطات حمل‌ونقلی با چین سبب شد ویروس به ایران زودتر از دیگر نقاط جهان وارد شود.

2️⃣ تحریم نفت سبب کاهش شدید درآمدهای ایران و فقدان توان‌مندی برقراری قرنطینه کامل مبتنی بر تأمین نیازمندی‌های روزمره مردم و ممنوعیت هرگونه تردد در اماکن عمومی شد.

3️⃣ تحریم‌های بانکی آمریکا مبادلات مالی ایران با دولت‌های اروپایی را به میزان قابل توجهی کاهش داد و در خرید تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز برای مقابله با کرونا اخلال ایجاد کرد.

4️⃣ نشریه نیشن نیز این فرضیه را مطرح کرده است که تحریم‌ها سبب توجه بیشتر ایران به صنعت توریسم شد و افزایش میزان گردشگران آسیایی، زمینه ورود کرونا را تقویت کرد.

🔷 در عین حال اگر فرضیه جنگ بیولوژیک درباره کرونا را مد نظر قرار ندهیم، فراگیری این ویروس نشان داد تهدیداتی وجود دارد که به معنای واقعی جهانی هستند. این اپیدمی نه‌تنها ضرورت به‌هم‌پیوستگی‌های سیاستی را یادآور شد بلکه نشان‌گر آن بود که سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر محدودسازی و تضعیف دیگر دولت‌ها می‌تواند گریبان دولت‌های تحریم‌گر را نیز بگیرد.

🔷 اگر دولت‌های غرب آسیا با آسیب‌های ناشی از اشغال‌گری نظامی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا روبرو نبوده و از قوه اجرایی قوی‌تری برخوردار بودند، می‌توانستند با قرنطینه مناسب، مانع گسترش بیشتر این ویروس به آمریکا و اروپا شوند. گروگان‌گیری همیشه به نفع گروگان‌گیر تمام نمی‌شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه