آیا کاهش قیمت نفت، بحران اقتصادی دیگری برای عراق است؟

پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی به بررسی تأثیرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عراق پرداخته است.

♦️آیا کاهش قیمت نفت، بحران اقتصادی دیگری برای عراق است؟

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی به بررسی تأثیرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد عراق پرداخته است.

🔶 این گزارش در ابتدا با اشاره به وابستگی 93 درصدی بودجه عراق به صادرات نفت به تأثیر کاهش قیمت نفت در تأمین بودجه این کشور پرداخته و می‌نویسد: «بودجه سال 2020 عراق که پیش‌نویس آن از سوی دولت برای تصویب به پارلمان این کشور ارسال شده، 135 میلیارد دلار است. این بودجه 40 میلیارد دلار کسری دارد. اما بدتر آن‌که این میزان کسری براساس نفت 56 دلار در هر بشکه محاسبه شده ولی اکنون قیمت نفت به نصف کاهش یافته است».

🔶 نویسنده گزارش همچنین به موضوع پرداخت حقوق کارمندان دولتی اشاره کرده و معتقد است بخش مهمی از بودجه عراق باید به پرداخت حقوق حدود 7 میلیون کارمند دولتی اختصاص یابد که کاهش قیمت نفت، می‌تواند در این موضوع اخلال ایجاد کند.

🔶 نویسنده با انتقاد از منطق بودجه‌نویسی دولت عراق، به پرداخت 7 تا 8 میلیارد دلار برای حقوق و مزایای کارمندان عالی‌رتبه اشاره می‌کند و معتقد است با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، دولت باید این امتیازات را لغو کند تا ناگزیر به کاهش حقوق کارمندان کم‌رتبه نشود.

🔶 گزارش حاضر همچنین به برخی پیشنهادات کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری پارلمان عراق برای مواجهه با شرایط موجود اشاره می‌کند که عبارتند از: «توقف هزینه‌های سرمایه‌گذاری و محدودیت در هزینه‌های عملیاتی، توافق با طلبکاران برای تأخیر در تسویه بدهی‌های داخلی و خارجی عراق تا زمان بهبود شرایط مالی و وصول بدهی دولت از شرکت‌های تلفن همراه و ارتباطی».

🔶 از دیدگاه نویسنده، از یک‌سو بحران‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی به‌ویژه آن‌هایی که به منازعه ایران و آمریکا مربوط می‌شود و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا که به صرف بودجه برای حل معضلات درمانی نیاز دارد، وضعیت را برای عراق دشوارتر کرده است.

✅ گزارش حاضر در پایان این‌گونه جمع‌بندی خود را ارائه می‌دهد که: «عراقی‌ها ممکن است در ماه‌های آینده در معرض طوفان باشند؛ مگراینکه قیمت نفت دوباره افزایش یابد یا دولت انتقالیِ در معرض تشکیل، راه‌‌حل‌هایی برای این بحران‌ها بیابد».

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/03/iraq-economy-oil-coronavirus.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه