صندوق بین المللی پول: بحران کرونا از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ بدتر است

رئیس صندوق بین المللی پول رکود اقتصادی فعلی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد شده است را به مراتب بسیار بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دانست.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول معتقد است رکود اقتصادی فعلی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد شده به مراتب بسیار بدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ است.

او گفت: این بحران مانند سایر بحران‌ها نیست. ما هرگز در تاریخ صندوق بین المللی پول شاهد رکود اقتصاد جهانی نبوده ایم … اکنون ما در رکود هستیم. این بسیار بدتر از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ است.

او همچنین اظهار داشت که این “تاریک‌ترین ساعت بشریت” است، زیرا کووید-۱۹ به معنای “یک تهدید بزرگ برای تمام جهان” است.

جورجیوا در این جلسه توجیهی گفت: “با شیوع ویروس کرونا، بیش از ۹۰ کشور قبلاً از صندوق بین المللی پول تقاضای کمک‌های مالی اضطراری کرده اند که صندوق بین المللی پول برای کاهش پیامد‌های اقتصادی این شیوع با بانک جهانی و سایر موسسات مالی بین المللی همکاری می‌کند.

این مقام با اشاره به اینکه بازار‌های نوظهور به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار تأمین مالی برای مقابله با تبعات ویروس کرونا نیاز دارند، اعلام کرد صندوق بین المللی پول بانک‌های مرکزی در کشور‌های صنعتی را برای حمایت از بازار‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه تشویق می‌کند.

او گفت: نگرانی اصلی ما در این بحران افزایش سریع منابع مالی برای کشور‌ها، به ویژه بازار‌های نوظهور و کشور‌های در حال توسعه است که با نیاز‌های بسیار مهم و رو به رشد مواجه هستند.

او خاطرنشان کرد صندوق بین المللی پول هرگز چنین تقاضای بالایی برای تأمین اعتبار اضطراری نداشته است. او از کشور‌ها خواست که از این بودجه برای تامین بودجه بخش بهداشت و درمان استفاده کنند.

شیوع ویروس کرونا از اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» چین آغاز شده و در حال حاضر به ۲۰۴ کشور و منطقه در جهان سرایت پیدا کرده است.

در حال حاضر شمار مبتلایان به ویروس کرونا به یک میلیون و ۷۴ هزار و ۲۹۰ نفر رسیده که ۵۶ هزار و ۹۸۷ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه