ایران و آمریکا، مرز باریک بحران و جنگ

کارشناسان دانش مدیریت، بحران را حالتی میانه سلامتی و تباهی می‌دانند. آن‌چه در روابط بین‌الملل به «نه جنگ و نه صلح» و یا جنگ سرد تعبیر شده است.

♦️ ایران و آمریکا، مرز باریک بحران و جنگ

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 کارشناسان دانش مدیریت، بحران را حالتی میانه سلامتی و تباهی می‌دانند. آن‌چه در روابط بین‌الملل به «نه جنگ و نه صلح» و یا جنگ سرد تعبیر شده است. ایران و آمریکا که پس از برجام در شرایطی موقتاً تنش‌ها را تعدیل کردند، با خروج ایالات متحده از این توافق، بار دیگر به سوی تشدید تنش تا آستانه جنگ حرکت کردند ولی از مرز بحران به سوی جنگ عبور نکردند.

🔶 روندپژوهی سیاست‌های آمریکا پس از خروج از برجام در سه حوزه اقتصادی، سیاسی و نظامی نشان می‌دهد دولت ترامپ در یک زیاده‌خواهی غیرواقع‌بینانه انتظار داشته ایران نه‌تنها در برابر فشار حداکثری مقاومتی به خرج ندهد، بلکه از مواضع نسبتاً برتر در منطقه و حتی از آن‌چه در برجام متعهد شده بود نیز عقب‌تر برود. ولی فقدان دانش تصمیم‌گیران آمریکایی از ایران، این سیاست را بی‌نتیجه ساخت زیرا:

1️⃣ از نظر اقتصادی تصورشان این بود که تکرار فشارهای ابتدای دهه 1390 نهایتاً به آشوب‌های داخلی و شکست اقتدار بیرونی نظام منتهی می‌شود. ولی تطابق تدریجی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی با تحریم‌ها در کنار جستجوی راه‌های جدید خنثی‌سازی آن‌ها نتیجه‌بخشی کوتاه‌مدت تحریم‌ها را منتفی نمود.

2️⃣ از منظر دیپلماتیک بر این تصور بودند که اتحادیه اروپا هم‌چنان ایران را به برجام متعهد نگه داشته و مانع سوق‌یابی ایران به افزایش توان‌مندی هسته‌ای گردد ولی تغییر رویکرد جمهوری اسلامی به برجام، این تصور را خدشه‌دار کرد.

3️⃣ از نظر نظامی به درستی نظر منفی ایران به بروز جنگ را دریافته بودند، ولی این برداشت که افزایش تهدیدات و حتی اقدام‌های ضد امنیتی علیه ایران در غرب آسیا بی‌پاسخ خواهد ماند، تفسیر غلطی بود که اسقاط پهپاد در خلیج فارس و حمله به عین‌الاسد در عراق خلاف آن را به اثبات رساند.

🔷 به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ایران می‌بایست در ابعاد مختلف دیپلماسی و نظامی، رویکرد ایجابی‌تری اتخاذ نماید که ضمن انعکاس نتایج منفی فشارهای آمریکا به دولت ترامپ، از بروز تبعات منفی بحران برای ایران اجتناب شود. ظرافتی که در عین تشدید فشار حتی تا آستانه نبرد، می‌بایست همچنان در فاز بحران باقی مانده و از وقوع جنگ خودداری ورزد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه