تمدید معافیت تحریم انرژی ایران توسط آمریکا؛ اهداف و پیامدها

وزارت خارجه آمریکا 7 فروردین 1399 از تمدید یک‌ماهه معافیت عراق برای واردات گاز و برق از ایران خبر داد. در این بیانیه آمده است: «تحت معافیت تحریم‌های آمریکا، عراق اجازه دارد تا به تراکنش مالی مربوط به واردات برق از ایران بپردازد. هدف از این معافیت، که آمریکا آن را تمدید کرده،‌ پاسخ به نیازهای فوری انرژی مردم عراق است».

♦️ تمدید معافیت تحریم انرژی ایران توسط آمریکا؛ اهداف و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه 

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 وزارت خارجه آمریکا 7 فروردین 1399 از تمدید یک‌ماهه معافیت عراق برای واردات گاز و برق از ایران خبر داد. در این بیانیه آمده است: «تحت معافیت تحریم‌های آمریکا، عراق اجازه دارد تا به تراکنش مالی مربوط به واردات برق از ایران بپردازد. هدف از این معافیت، که آمریکا آن را تمدید کرده،‌ پاسخ به نیازهای فوری انرژی مردم عراق است».

🔶 تقریبا یک‌سوم برق مصرفی عراق از طریق واردات مستقیم یا تحویل گاز از سوی ایران برای نیروگاه‌های عراقی تامین می‎شود. با این حال این پرسش باقی است که آیا آمریکا به واقع از روی اجبار و به جهت حفظ ارتباط مساعد با دولت عراق، به این معافیت تن می‌دهد یا اهداف دیگری نیز در این زمینه وجود دارد؟

🔶 این معافیت ابتدا 120 روز یک‌بار، سپس 90 روز، بعد هر 45 روز تمدید شد و اکنون برای یک دوره 30 روزه تمدید شده است. آمریکا علاوه بر کاهش تدریجی زمان معافیت‌ها، به عراق نیز فشار آورده تا با تکثر منابع تأمین انرژی، به این نیازمندی پایان دهد. به‌سازی میادین نفتی المجنون و القائم و نیز مذاکرات عراق با ترکیه برای واردات برق از جمله این اقدام‌هاست.

🔷 با توجه به این موارد، به نظر می‌رسد ایالات متحده با تمدید معافیت‌ها سعی کرده به تدریج سیاست‌گذاران اقتصادی ایران را به یک منفذ درآمدی مطمئن سازد تا ایران ابتکار لازم برای تنوع‌بخشی به کانال‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را به کار نبندد. منابع غیررسمی دولت عراق به برخی رسانه‌ها گفته‌اند این آخرین تمدید واردات گاز از ایران خواهد بود.

🔷 بنابراین در تداوم کمپین «فشار حداکثری»، پایان یک تمدید طولانی‌مدت که اقتصاد ایران به آن عادت کرده در کنار کاهش شدید قیمت نفت همزمان با بحران کرونا، این احتمال وجود دارد که شوک شدیدی به منابع بودجه‌ای کشور وارد شود که لازم است تصمیم‌گیران کلان اقتصادی کشور نسبت به آن هشیار باشند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه