تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران برای شرکت‌های خارجی

وزارت خارجه آمریکا 12 فروردین 1399 معافیت شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی فعال در صنعت هسته‌ای ایران را به مدت 2 ماه تمدید کرد. این معافیت‌ها به شرکت‌های اروپایی، روس و چینی اجازه می‌دهند اورانیوم غنی‌شده را برای مصرف در رآکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات آب سنگین اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به ایران تحویل دهند.

♦️ تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران برای شرکت‌های خارجی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 وزارت خارجه آمریکا 12 فروردین 1399 معافیت شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی فعال در صنعت هسته‌ای ایران را به مدت 2 ماه تمدید کرد. این معافیت‌ها به شرکت‌های اروپایی، روس و چینی اجازه می‌دهند اورانیوم غنی‌شده را برای مصرف در رآکتور تحقیقاتی تهران، تأسیسات آب سنگین اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به ایران تحویل دهند.

🔶 پیش‌تر، برخی رسانه‌های غربی مدعی شده بودند وزارت خارجه آمریکا برخلاف وزارت خزانه‌داری، مخالف تمدید این معافیت‌هاست. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه نیز به شدت از این عمل انتقاد و آن را در تضاد با سیاست‌های ترامپ درباره برجام دانست.

🔷 به نظر می‌رسد برخلاف رادیکال‌هایی مانند پمپئو که گمان دارند با افزایش سریع و شدید تنش، ایران هر چه بیشتر منزوی و تحت فشار قرار می‌گیرد، جناحی در دولت آمریکا نگرانی‌هایی دارد و تمایل دارد «فشار حداکثری» را با ظرافت و دقت بیشتری به پیش ببرد تا از بروز واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی از سوی ایران و تأثیر منفی این روند بر منافع آمریکا جلوگیری کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد آمریکا از تمدید معافیت‌های هسته‌ای اهداف زیر دنبال می‌کند:

1️⃣ امکان نظارت دولت‌های دیگر به خصوص شرکای اروپایی آمریکا بر برنامه هسته‌ای ایران به واسطه حضور کارشناسان و متخصصان هسته‌ای این شرکت‌ها و کسب اطلاع از روند برنامه ایران در غیاب آمریکا.

2️⃣ امیدوار نگاه داشتن ایران به روند موجود برجام با هدف جلوگیری از تداوم کاهش تعهدات هسته‌ای.

3️⃣ جلوگیری از گسست کامل آمریکا با برجام با هدف حفظ منفذی برای مذاکره احتمالی با ایران در این موضوع.

4️⃣ تمدید یک معافیت بی‌ضرر با هدف تعدیل وجهه غیرانسانی دولت آمریکا.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه