نگرش ایرانیان به برنامه هسته‌ای

روند گرایش مردم به برجام و مذاکرات پیرامون آن در نظرسنجی‌های مؤسسه ایران‌پُل نشان می‌دهد عموم جامعه ایران از مواضعی عزت‌مندانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند که پشتوانه مهمی برای راهبرد «مقاومت فعال» محسوب می‌شود.

♦️ نگرش ایرانیان به برنامه هسته‌ای

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 روند گرایش مردم به برجام و مذاکرات پیرامون آن در نظرسنجی‌های مؤسسه ایران‌پُل نشان می‌دهد عموم جامعه ایران از مواضعی عزت‌مندانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند که پشتوانه مهمی برای راهبرد «مقاومت فعال» محسوب می‌شود. هر چند نظرسنجی هفته پایانی آذر 1398 انجام پذیرفته ولی به نظر می‌رسد تحولات بعدی مانند ترور سردار سلیمانی نیز به تقویت گرایش مقاومت‌جویانه در برابر آمریکا منجر شده باشد.

1️⃣ از مرداد 1394 تا آذر 1398، حمایت از برجام 34 درصد کاهش و مخالفت با آن 32 درصد افزایش یافته است.

2️⃣ از اردیبهشت 1397 تا آذر 1398، اعتماد به پایبندی دیگر طرف‌های برجام به تعهدات‌شان در غیاب آمریکا 31 درصد کاهش یافته است.

3️⃣ از مرداد تا آذر 1398 حمایت از سیاست کاهش تعهدات برجامی 2/5 درصد و بی‌اعتمادی به اینستکس 4 درصد افزایش یافته است.

4️⃣ در آذر 1398 حدود 46 درصد مخالف هرگونه مذاکره درباره توان موشکی و منطقه‌ای ایران بوده و 34 درصد آن را موکول به اجرای تعهدات برجامی آمریکا و اروپا و 10 درصد آن را موکول به تأمین منافع برجامی ایران از سوی اتحادیه اروپا دانسته‌اند. هم‌چنین بیش از 90 درصد خواستار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و 60 درصد مخالف تسلیحات هسته‌ای بوده‌اند.

🔷 دستگاه سیاست خارجی با اتکا به این سرمایه اجتماعی، می‌تواند گام‌های محکم‌تری در مقابله با بدعهدی‌های آمریکا و اروپا برداشته و البته ساختار اجرایی کشور نیز لازم است با پیگیری سیاست‌های اصلاحی در ساخت اقتصاد وابسته به نفت کشور، اثرگذاری تحریم‌ها را کاهش و اعتماد عمومی به دیپلماسی مقاومت‌جویانه را افزایش دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه