الزرفی رفت؛ الکاظمی آمد

ساعاتی پیش و 6 روز مانده به پایان مهلت 30 روزه، «عدنان الزرفی» انصراف خود را از مأموریت تشکیل کابینه اعلام کرد تا رئیس‌جمهور عراق، «مصطفی الکاظمی» را برای این مأموریت معرفی کند.

♦️الزرفی رفت؛ الکاظمی آمد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 ساعاتی پیش و 6 روز مانده به پایان مهلت 30 روزه، «عدنان الزرفی» انصراف خود را از مأموریت تشکیل کابینه اعلام کرد تا رئیس‌جمهور عراق، «مصطفی الکاظمی» را برای این مأموریت معرفی کند. درباره این این رویداد، نکاتی وجود دارد که در ادامه می‌آید:

🔶 هرچه حامیان الزرفی در پارلمان عراق، غیرمتشکل بودند، اکنون اما مهم‌ترین جریان‌های سیاسی عراق از الکاظمی حمایت می‌کنند. واقعیت آن است که به جز ائتلاف نصر، طیف حامیان الزرفی، تعدادی از نمایندگانی بودند که البته وابستگی حزبی نیز داشتند و این موضوع غیرقابل انکار است که در نظام پارلمانی حزبی عراق، سران ائتلاف‌ها، تصیم‌گیرنده اصلی هستند و ادعای الزرفی مبنی بر تکیه به نمایندگان به‌جای وابستگی به سران احزاب، چندان کارگشا نخواهد بود.

🔶 الکاظمی اما به نظر می‌رسد حمایت سران احزاب سیاسی در عراق را کسب کرده است. در تصویری که از جلسه مکلف شدن الکاظمی منتشر شده، هادی العامری(کنار الکاظمی ایستاده)، عمار حکیم، حیدرالعبادی، محمد الحلبوسی، خمیس الخنجر، فالح فیاض و تعداد دیگری از سران احزاب سیاسی حضور دارند. العامری همچنین، ساعتی پس از این جلسه، به صراحت و با افتخار به اینکه «الكتلة الأكبر» به حق خود برای معرفی گزینه نخست‌وزیری رسیده است، از وی حمایت کرد. ایاد علاوی و مسرور بارزانی نیز تاکنون از الکاظمی حمایت کردند. هرچند صدری‌ها همچنان در سایه مانده‌اند.

🔶 تا لحظه نگارش این سطور، گروه‌های مقاومت اما نسبت به معرفی الکاظمی، واکنش رسمی و روشنی نداشته‌اند. شاید اکنون مهم‌ترین پرسش، این است که بین اتهامات پیشین نقش داشتن الکاظمی در ترور فرماندهان مقاومت و معرفی وی برای نخست‌وزیری با این میزان از حمایت به‌ویژه از سوی ائتلاف البناء، چه نسبتی وجود دارد؟ این درحالی است که تنها دو روز پیش(7 آوریل)، قیس الخزعلی هرگونه جمع‌بندی درباره انتخاب الکاظمی را تکذیب کرد. آیا پس از انتخاب جانشین برای ابومهدی المهندس، این دومین اختلاف گسترده در گروه‌های مقاومت است؟

✔️ به هرروی اگرچه نمی‌توان درباره موفقیت قطعی الکاظمی در تشکیل دولت سخن گفت، اما به نظر می‌رسد ایران از هم‌اکنون باید آماده تعامل با وی باشد. الکاظمی، عبدالمهدی نیست، اگرچه هنوز زود است وی را الزرفی بدانیم. هرچند که به نظر می‌رسد نخست‌وزیری وی، بی‌ارتباط با پیشنهاد واشنگتن به بغداد برای آغاز گفت‌وگوهای راهبردی نباشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه