دموکراسی یا ناکارآمدی؛ مسئله عراق چیست؟

17 سال پیش و در چنین روزی با عملیات نظامی آمریکا و متحدانش که از 19 مارس 2003 آغاز شده بود، نظام بعثی عراق، فروپاشید و تلاش‌ها به استقرار دموکراسی در این کشور معطوف شد.

♦️دموکراسی یا ناکارآمدی؛ مسئله عراق چیست؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 17 سال پیش و در چنین روزی با عملیات نظامی آمریکا و متحدانش که از 19 مارس 2003 آغاز شده بود، نظام بعثی عراق، فروپاشید و تلاش‌ها به استقرار دموکراسی در این کشور معطوف شد. اما یک پرسش اساسی که به نظر می‌رسد همچنان قابل طرح است اینکه: بحران‌ها و منازعات موجود در عراق بیشتر در ضعف دموکراسی ریشه داشته و دارد یا نقصان ناکارآمدی؟

🔶 در سال‌های نخست هزاره سوم، وضعیت نابه‌سامان عراق در همه عرصه‌ها با فقدان دموکراسی توجیه می‌شد. امروز اما به‌ویژه پس از تحولات اخیر، کفه پاسخ، به سمت ناکارآمدی سنگین‌تر شده است. پژوهشگران توسعه از کشورهایی مانند چین، برزیل و کره‌جنوبی نام می‌برند که کارآمدی لزوماً از رهگذر دموکراسی محقق نشده است. دموکراسی نه عامل توسعه اقتصادی، بلکه نتیجه و محصول آن است که البته در مراحل بعد، خود بخشی از روند بازتوزیع توسعه همه‌جانبه یک کشور خواهد بود. این وضعیت هنگامی در عراق پررنگ‌تر است که توجه شود این کشور نسبت به بسیاری از جوامع عربی، کمتر و البته دیرتر در مسیر سازش با لیبرالیسم غربی قرار گرفته است.

🔶 در همه سال‌های پس از 2003، شاید بیشتر تلاش‌ها در عراق معطوف به استقرار دموکراسی بوده، حال آن‌که آنچه اعتراضات و منازعات را ظهور و بروز می‌دهد، «ناکارآمدی متراکم» است. واقعیتی که عراق به شدت با آن درگیر است. رقابت‌های بین‌المللی برای تمرکز توزیع ثروت جهانی، منازعه ایران و آمریکا، جمعیت جوان عراق نسبت به ایران، ترکیه و عربستان تا سال 2050 میلادی و وابستگی بیش از 90 درصدی بودجه عراق به درآمد نفتی همزمان با کاهش نقش استراتژیک نفت در معادلات بین‌المللی، می‌تواند بر حجم ناکارآمدی در عراق بیافزاید.

✔️ بنابراین به نظر می‌رسد عراق نیاز به نوعی گذار نسبی از دموکراسی‌خواهی به کارآمدی‌‌جویی دارد. هم اعداد و ارقام این گذاره را تأیید می‌کنند و هم واقعیت خیابان‌های این کشور. اینکه جوامع عربی با دموکراسی آرام‌تر خواهند بود یا کارآمدی، پرسش قابل تأملی است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه