بحران کرونا و بیم و امید رژیم صهیونیستی در خصوص مسئله فلسطین

مواضع اخیر مقامات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد این رژیم بواسطه بحران کرونا با بیم و امیدهایی در مواجهه با فلسطینی‌ها روبرو شده است

🔹بحران کرونا و بیم و امید رژیم صهیونیستی در خصوص مسئله فلسطین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻مواضع اخیر مقامات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد این رژیم بواسطه بحران کرونا با بیم و امیدهایی در مواجهه با فلسطینی‌ها روبرو شده است:

🔸بحران کرونا این ترس را در رژیم صهیونیستی بوجود آورده است که شیوع گسترده آن به فروپاشی اقتصاد فلسطین، از دست رفتن اعتماد عمومی به رهبران تشکیلات و حتی بروز هرج و مرج در نتیجه کمبود غذا، آب، برق و دارو منجر شود و در نوار غزه نیز این رژیم را در وضعیت امنیتی دشواری قرار دهد.

🔸 بااین‌حال تصمیم‌گیران اسرائیل فرضشان بر این است که شیوع بیماری در نوار غزه و کرانه باختری جدی‌تر از آن چیزی است که گزارش می‌شود و با این فرض که حماس از جدیت بحران پیش‌رو آگاه است و بقای خود را در خطر می‌بیند انتظار دارند حماس نیز در شروطش برای دستیابی به ترتیباتی با این رژیم انعطاف‌پذیرتر شود.

🔸 در همین زمینه رژیم صهیونیستی شرایط را برای بازگرداندن دو شهروند و اجساد دو سرباز خود از غزه مناسب می‌بیند. نیاز به ایجاد فضای آزاد در زندان‌ها در نتیجه نگرانی نسبت به گسترش ویروس در زندان‌ها هم ممکن است منجر به آزاد کردن زندانیان فلسطینی به عنوان جزئی از معامله با حماس شود. رژیم صهیونیستی چنین توافقی را مقدمه‌ای برای همکاری‌های بعدی حماس و کاهش رویکرد مقاومتی آن خواهد دید.

🔸 فراتر از این، رژیم صهیونیستی بحران کرونا را مشوق و فرصتی می‌بیند تا فرایند سیاسی تازه‌ای را به منظور تحکیم اشغالگری‌های خود آغاز کند. در این راستا ممکن است با حمایت مصر و عربستان و با مشارکت قطر و نیکولای ملادینوف نماینده سازمان ملل گام جدیدی بردارد. اظهارات اخیر ملادینوف مبنی بر تلاش برای احیای مذاکرات سازش با هماهنگی کمیته چهارجانبه می‌تواند نشانه‌ای در این راستا تفسیر شود.

🔸 در این راستا، در شرایطی که مقامات این رژیم اعلام می‌کنند به دنبال الحاق درن اردن هستند، ممکن است چراغ‌سبزهایی برای حذف بخش‌هایی از معامله قرن که از سوی ترامپ مطرح شد داده شود تا احتمال بازگشت تشکیلات خودگردان به مذاکرات افزایش یابد. اما اگر طرح معامله قرن دست نخورده باقی بماند، در مقابل احتمال بهبود روابط تشکیلات خودگردان و حماس برای مقابله با بحران افزایش می‌یابد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه