گزارش SWP درباره فعالیت‌های ایران در دیرالزور سوریه

مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت در گزارشی با عنوان «راهبرد چندگانه ایران در دیرالزور سوریه؛ از مبارزه با تروریسم تا ایجاد یک منطقه نفوذ»،به فعالیت‌ها و‌ اهداف بلندمدت ژئوپلتیک، اقتصادی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در دیرالزور سوریه پرداخته است.

♦️گزارش SWP درباره فعالیت‌های ایران در دیرالزور سوریه

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت در گزارشی با عنوان «راهبرد چندگانه ایران در دیرالزور سوریه؛ از مبارزه با تروریسم تا ایجاد یک منطقه نفوذ»،به فعالیت‌ها و‌ اهداف بلندمدت ژئوپلتیک، اقتصادی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در دیرالزور سوریه پرداخته است.

🔶 نویسنده در این گزارش پس از مقدمه‌ای کوتاه، تلاش کرده در پنج محور «مسیر زمینی»، «ابعاد اقتصادی»، «یک منطقه نفوذ»، «یک لایه اضافی برای بازدارندگی» و «جلوگیری از احیای داعش»، دلایل و زمینه‌های افزایش نفوذ ایران در دیرالزور سوریه را تبیین کند.

🔶 تأسیس نیروی جدیدی به نام «جیش‌القری» شامل حداقل 2 هزار و 500 جنگجوی عرب، ساخت 2 پایگاه نظامی در حاشیه غربی «المیادین» و «البوکمال»، ایجاد مراکز فرهنگی، تأسیس ساختاری مشابه «جهاد سازندگی» برای اجرای پروژه‌های بازسازی و زیربنایی در دیرالزور سوریه و تلاش تهران برای برقراری ارتباط با قبایلی که جمهوری اسلامی ایران را قابل اعتمادتر از دولت مرکزی سوریه می‌دانند، بخشی از مواردی است که نویسنده از آن‌ها به عنوان اقدامات ایران در راستای بسط نفوذ خود در دیرالزور نام می‌برد که از دیدگاه وی ناشی از یک استراتژی بلندمدت است.

🔶 نویسنده معتقد است درباره اینکه ایران به دنبال راه‌اندازی یک کریدور از تهران تا بیروت برای تسلیح حزب‌الله است، بزرگنمایی می‌شود. زیرا در سال‌های اخیر با وجود اشراف اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در عراق و سوریه و در کشاکش بحران سوریه، جمهوری اسلامی، روابط خود با حزب‌الله را حفظ کرده است. علاوه بر این، نویسنده معتقد است استفاده از مسیر آشکار و مستقیم زمینی برای ارتباط تهران با حزب‌الله، ریسک بالایی دارد و ایران، این واقعیت را می‌داند.

🔶 از دیدگاه نویسنده، تهران با ایجاد یک پایگاه اجتماعی وفادار به خود در دیرالزور سوریه، می‌تواند برای دو وضعیت احتمالی آینده، بدیل‌هایی قابل تأمل داشته باشد؛ نخست برقراری فدرالیسم در شرق فرات و دوم تلاش برخی چهره‌های سوری نزدیک به روسیه برای کاهش نقش ایران در نظام سیاسی سوریه.

🔶 اهمیت مرزهای القائم-البوکمال برای انتقال نیرو بین عراق و سوریه، جلب نظر چین برای ایجاد یک مسیر زمینی از طریق ایران، عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه به اروپا در قالب ابتکار یک کمربند، یک جاده و افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در هرگونه مذاکرات سیاسی درباره سوریه، ازجمله دلایل دیگری است که نویسنده برای افزایش نفوذ ایران در دیرالزور برمی‌شمرد.

✅ نویسنده در انتها با اشاره به اینکه ایجاد گروه‌های شبه نظامی در دیرالزور چالشی برای اروپاست، مبارزه ایران با داعش را دارای منافعی برای اروپا می‌داند و به کشورهای اروپایی ازجمله آلمان توصیه می‌کند با هدف حل و فصل منازعه سوریه با ایران وارد تعامل دیپلماتیک شوند.

منبع

(https://www.swp-berlin.org/en/publication/irans-multi-faceted-strategy-in-deir-ez-zor/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه