حمایت بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» از تحریم ایران همزمان با بحران کرونا

کارشناسان بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی مورخ 12 فروردین 1399 استدلال کرده‌اند که تداوم تحریم‌ها در شرایط شیوع فراگیر کرونا، ضربه‌ای به ایران نمی‌زند و مانعی در راه جلوگیری از این اپیدمی نیست.

♦️ حمایت بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» از تحریم ایران همزمان با بحران کرونا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 کارشناسان بنیاد «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی مورخ 12 فروردین 1399 استدلال کرده‌اند که تداوم تحریم‌ها در شرایط شیوع فراگیر کرونا، ضربه‌ای به ایران نمی‌زند و مانعی در راه جلوگیری از این اپیدمی نیست. با توجه به آنکه این مدعیات، نهایت تلاش گروه‌های ایران‌ستیز برای تداوم تحریم‌ها در شرایط سخت کنونی است، در ادامه، ادعاهای این بنیاد مطرح شده و سعی شده است که به آنها پاسخ داده شود:

1️⃣ کالاهای بشردوستانه از تحریم‌های آمریکا مستثنا است: این یادداشت برای توجیه این ادعا، ارقام تجارت دارویی ایران با اتحادیه اروپا قبل و بعد از برجام را ذکر کرده که نسبت کاهش آن کمتر از میزان کاهش کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا است. در حالی که دلیل این کاهش اندک نه حفظ حجم کالاهای مبادله‌شده بلکه افزایش مبلغ داروها و تجهیزات پزشکی اروپایی در کنار کاهش ارزش پول ملی ایران بوده است.

2️⃣ عدم تمایل بانک‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها به دلیل نگرانی از ریسک پول‌شویی است: ایران پیش از خروج آمریکا از برجام از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شده بود و این موضوع تا حدود یک ماه پیش نیز ادامه داشت. ولی در همین بازه زمانی نیز طرف‌های مبادله به دلیل تحریم‌های بانکی و نگرانی از جریمه‌های آمریکا از مبادله با ایران خودداری کرده‌اند.

3️⃣ آمریکا کانال سوئیس را برای مبادلات بشردوستانه راه‌اندازی کرد: اولاً این ادعا نقض ادعای اول است. ثانیاً منابع تأییدشده برای این کانال محدود است. ثالثاً تصویب کالاها برای مبادله در این کانال هم زمان‌بر، هم محدود و هم بدون اخذ نظر کارشناسی دولت ایران است که این موضوع ایجاد چنین کانالی را به محملی برای گروگان‌گیری نیازمندی‌های ایران بدل می‌کند.

🔷 دفاع این بنیاد از تحریم‌ها در شرایط دشوار کنونی، نشان‌گر عمق وابستگی آنان به لابی‌های ضدایرانی در آمریکا است. اپیدمی کرونا فرصت مناسبی فراهم آورده تا جامعه ایران دوستان و دشمنان واقعی‌اش را بهتر از گذشته بشناسد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه