دلایل عدم همکاری متقابل چین و آمریکا در بحران کرونا

آمریکا و چین از زمان آغاز روابطشان در سال ۱۹۷۲ رقیب امنیتی و ایدئولوژیک یکدیگر بوده‌اند. در دهه ۱۹۹۰، هنگامی‌ که دو کشور شروع به مبادله کالا، سرمایه و فن‌آوری در مقیاس گسترده کردند حداقل برخی از نگرانی‌های سیاسی و امنیتی خود را کنار گذاشته و توافق کردند که نیرو و اراده خود را در جهت همگرایی اقتصادی تجمیع نمایند.

♦️ دلایل عدم همکاری متقابل چین و آمریکا در بحران کرونا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 آمریکا و چین از زمان آغاز روابطشان در سال ۱۹۷۲ رقیب امنیتی و ایدئولوژیک یکدیگر بوده‌اند. در دهه ۱۹۹۰، هنگامی‌ که دو کشور شروع به مبادله کالا، سرمایه و فن‌آوری در مقیاس گسترده کردند حداقل برخی از نگرانی‌های سیاسی و امنیتی خود را کنار گذاشته و توافق کردند که نیرو و اراده خود را در جهت همگرایی اقتصادی تجمیع نمایند.

🔶 اما دو کشوری که طی بیست‌وپنج سال گذشته، جهانی‌سازی اقتصاد را به عهده داشته‌اند، در حال حاضر تلاش قابل توجهی برای اقدام جمعی به ‌منظور مقابله با ویروس کرونا انجام نمی‌دهند. دلایل عدم شکل‌گیری این همکاری را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

1️⃣ رقابت‌های اقتصادی: بر اساس برآوردها، چین تا سال 2032 جای ایالات متحده آمریکا را در رتبه نخست قدرت‌های اقتصادی دنیا از لحاظ تولید ناخالص ملی خواهد گرفت و این امر برای آمریکا به هیچ عنوان خوشایند نبوده و این کشور تلاش می‌کند تا به هر طریق ممکن از این رخداد جلوگیری نماید. در این راستا می‌توان به جنگ تعرفه‌ای آمریکا علیه چین طی سه سال اخیر اشاره کرد.

2️⃣ رقابت‌های ژئوپلیتیک: حتی در شرایط کنونی هم که اصلی‌ترین چالش در محیط بین‌الملل شیوع ویروس کرونا می‌باشد، اما رقابت‌های ژئوپلیتیک میان چین و آمریکا متوقف نشده است. برای مثال آمریکا اخیرا با انعقاد پیمان تایوان خود را ملزم به تقویت موقعیت بین‌المللی دولت تایوان کرده و چین در واکنش به این معاهده در حال برگزاری رزمایش‌های نظامی بزرگی در مجاورت تایوان است.

3️⃣ عدم اعتماد متقابل: وجود چنین مسائلی باعث شده که جو بدبینی فوق‌العاده شدیدی میان آمریکا و چین پدید آید و هر یک دیگری را مقصر به وجود آمدن این وضعیت قلمداد ‌کنند و به ‌صورت مداوم در حال لفاظی‌های دیپلماتیک علیه یکدیگر هستند. بدیهی است که در چنین فضایی ایجاد همکاری میان طرفین بسیار دشوار است.

✅ در شرایطی که ویروس کرونا محیط بین‌المللی را با بحران مواجه ساخته است و نیاز مبرمی به شکل‌گیری یک همکاری جامع میان کشورها وجود دارد، دولت آمریکا با اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌های خود نه‌‌ تنها زمینه این همکاری را از بین می‌برد بلکه بار دیگر نشان می‌دهد که یک بازیگر غیرمسئول و غیرپاسخگو نسبت به بحران‌های جهانی است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه