ناکارآمدی سازمان ملل در مدیریت بحران جهانی کرونا

بحران کرونا ویژگیهای یک مسئله جهانی را دارد: مرز نمی‌شناسد، ارتباطات انسانی را تحت تأثیر قرار داده است و خطوط هوایی، ریلی و زمینی را مختل کرده است. سازمان ملل در مواجهه با این معضل جهانی ناکارآمد نشان داده است.

♦️ ناکارآمدی سازمان ملل در مدیریت بحران جهانی کرونا

 

❇️ بحران کرونا ویژگیهای یک مسئله جهانی را دارد: مرز نمی‌شناسد، ارتباطات انسانی را تحت تأثیر قرار داده است و خطوط هوایی، ریلی و زمینی را مختل کرده است. سازمان ملل در مواجهه با این معضل جهانی ناکارآمد نشان داده است. نشنال اینترست در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

❇️ در این مقاله آمده است که سیستم سازمان ملل نشان داده که ظرفیت مدیریت چنین بحرانی را ندارد و بیش از هر بخشی از این سازمان، عدم کفایت شورای امنیت است که احساس می‌شود. شورایی که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را عهده‌دار است. پس از سپری‌شدن هفته‌ها از بحران کرونا سرانجام شورای امنیت در 9 آوریل نشستی برگزار کرد که نتیجه آن بیانیه‌ای بود که فاقد اقدام عملی در رابطه با بحران بود.

❇️ آنتونیو گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل نیز شاید تنها بخش امیدوارکننده این سازمان بوده که سعی کرده از جایگاه خود برای هشدار به رهبران جهان در مورد جدی بودن بحران کرونا استفاده کند. وی همچنین تلاش‌هایی جهت اعمال آتش‌بس جهانی انجام داده است اما مشکل اصلی این است سازمان ملل تحت تسلط کشورهای دارای حق وتو است و اختیارات دبیرکل به شدت محدودشده است.

❇️ به نظر می‌رسد در نهایت بحران کرونا فرصت از دست رفته دیگری برای سازمان ملل خواهد بود که پیش از این نیز اعتبارش به دلیل شکست‌های خود در حل بحران‌های جهانی آسیب دیده است.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/skeptics/why-hasnt-un-led-fight-against-covid-19-143482)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه